From Curitiba to Mozambique: educommunication and popular communication actions
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i2p15-26Keywords:
educommunication, extension, popular communication, democratization, communication.Abstract
The Communication and Popular Education Center (NCEP) is a university extension program that was created in 2003 by the Department of Communication at the Federal University of Paraná (Decom/UFPR). Before producing a historical trajectory, we present in this text the results that have been achieved so far by the team and the project partners, as well as provide brief accounts of experiences. The NCEP aims to stimulate discussion on educational communication and popular communication. The undergraduate and graduate involved help the core partners in specific projects in the management of communication tools perspective. Currently, the NCEP has six partnerships in which the core members develop writing and production workshops in radio and print newspaper, as well as an international partnership with the Eduardo Mondlane University in Mozambique, which is reported in the spotlight.
Downloads
References
CITELLI, Adilson Odair. Comunicação e educação: a linguagem em movimento. São Paulo: Editora SENAC, 2000.
COGO, Denise. Leitura crítica dos meios à educomunicação: convergências possíveis entre comunicação e educação. In: Tendências da Comunicação n. 4, Porto Alegre: L&PM Editores, 2001.
FANTIN, M. Mídia-educação: conceitos, experiências diálogos Brasil-Itália. Cidade Futura: F
lorianópolis, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 24. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOMES, Evanise Rodrigues. A Educomunicação e o Fortalecimento de Vínculos Sociais e Afetivos: a experiência nos centros de referência de assistência social de curitiba. Curitiba: UFPR, 2014. 176 p. (Dissertação de mestrado em Comunicação) Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Setor de Artes, Comunicação e Design, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.
HEGEL, G. W. F. Ciencia de la lógica. Trad. A. R. Mondolfo. 2.ed. Buenos Aires: Solar/Hachette, 1968.
ROCHA, Aurélio & RODRIGUES, Eugenia, NASCIMENTO, Augusto. Moçambique: Relações Históricas Regionais e com países da CPLP. 1ª. Ed. Maputo: Alcance Editores, 2011.
SIERRA, Francisco. Introdução à Teoria da Comunicação Educativa. Trad. Daniela Garrossini & Flavia Beatriz Werneck. Brasília: Verbena, 2014.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. Paulinas, 2011.
__________________. Mas afinal o que é Educomunicação? Disponível em: <http://www.usp.br/nce/wcp/arq/textos/27.pdf>. Acessado em 3 mar. 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.