A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima

Authors

  • Rafael Bellan Rodrigues de Souza Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i1p127-136

Keywords:

Observatórios, Media Watching, Educação, Contra-Hegemonia, Amazônia

Abstract

The paper reports the educational experience of the Amazon Media Critical Laboratory (Lacrima), debating the role of press observatory in the formation of active audience. Part of a non-school learning, critical media observatories are a unified communication interface between experts and uninitiated, that are shared knowledge that can raise awareness about the relationship between media and power. Academic initiative associated with the Journalism course of UFAM, the observatory was constituted as a radical alternative media in the city of Parintins (AM), aiming not only the exercise of the media watching, but also the public learning towards the construction of a communicational counter-hegemony.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rafael Bellan Rodrigues de Souza, Universidade Federal do Amazonas
    Professor adjunto do curso de Comunicação Social/Jornalismo do Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (ICSEZ) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), em Parintins (AM). Possui doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), mestrado em Comunicação Midiática pela Unesp (2006) e graduação em Comunicação Social - Jornalismo também pela Unesp (2003). Lidera o Grupo de Pesquisa Estudos Sociais Interdisciplinares do Baixo Amazonas. Tem experiência nas áreas de Comunicação, Jornalismo e Sociologia, atuando principalmente nos seguintes temas: mídia, comunicação alternativa, ideologia, teoria e ética do jornalismo, produção de sentido, marxismo e movimentos sociais.

References

BRAGA, José Luiz. A sociedade enfrenta sua mídia: dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Paulus, 2006.

CHRISTOFOLETTI, Rogério & MOTTA, Luiz Gonzaga. Observatórios de Mídias: olhares da cidadania. São Paulo: Paulus, 2008.

DOWNING, John D.H. Mídia radical: Rebeldia nas comunicações e movimentos sociais. São Paulo: Editora Senac, 2002.

GENRO FILHO, Adelmo. O segredo da pirâmide: para uma teoria marxista do jornalismo. Florianópolis: Editora Insular, 2012.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

HALL, Stuart. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

KELLNER, Douglas e SHARE, Jeff. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 104 - Especial, p. 687-715, out. 2008.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital. São Paulo: Boitempo Editorial, 2002.

MORAES, Dênis de. Mídia, poder e contrapoder. Da concentração monopólica à democratização da informação. São Paulo: Editora Boitempo, 2013.

MORAES, Dênis de. Comunicação, hegemonia e contra-hegemonia: a contribuição teórica de Gramsci. Debates, Porto Alegre, v.4, n.1, p. 54-77, jan.-jun. 2010. RAMONET, Ignácio. A explosão do jornalismo: das mídias de massas à massa de mídias. São Paulo: Publisher Brasil, 2012.

ROMANO, Vicente. La formación de la mentalidad sumisa. Madrid: Ensayo, 1998.

ROTHBERG, Danilo. O conceito de enquadramento e sua contribuição à crítica de mídia. In: CHRISTOFOLETTI, Rogério (Org.).Vitrine e vidraça: crítica de mídia e qualidade no jornalismo. Covilhã, UBI, LabCom, Livros LabCom, 2010.

SOUZA, Rafael Bellan Rodrigues de. A radiodifusão aberta e a democratização da comunicação no lulismo: hegemonia dos coronéis eletrônicos. Animus: Revista Interamericana de Comunicação Midiática. v.14, n. 28, 2015.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do Jornalismo. Volume I: porque as notícias são como são. Florianópolis: Insular, 2005.

Published

2016-05-02

How to Cite

Souza, R. B. R. de. (2016). A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima. Comunicação & Educação, 21(1), 127-136. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i1p127-136