Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumism

Authors

  • Ana Lucia Penteado Brandão Prado
  • Maria Cristina Mungioli ECA-USP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i2p87-96

Keywords:

educomunication, Education for Comunication, childhood, cartoons, mediation.

Abstract

The paper examines the relation between childhood and consumism estimulated by contemporary midia. With a educomunicational perspective, it defends that with Education for Comunication and school mediation the animated cartoon can be used as a resource to educate children aiming their formation as active subjects in the comunicative process. We propose a educomunicational intervention with the cartoons that will help educate children to view the consumism and its propaganda with criticism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

BACCEGA, Maria Aparecida. Televisão e escola: uma mediação possível? São Paulo: Editora Senac, 2003.

BONFÁ, Sebastião; Rabelo, Arnaldo. “Licensing: Como utilizar marcas e personagens para agregar valor aos produtos”. São Paulo: M.Books, 2009.

BONFÁ, Sebastião; Rabelo, Arnaldo. “Licensing: Como utilizar marcas e personagens para agregar valor aos produtos”. São Paulo: M.Books, 2009.

BUCKINGHAM, David. (2000) Crescer na Era das Mídias: após a morte da infância. São Paulo: Loyola, 2007.

CITELLI, Adilson Odair. Educação e Mudanças: novos modos de conhecer. In: CITELLI. Adilson [org]. Outras linguagens na escola. SP, Cortez, 2000.

CITELLI, Adilson; OROFINO, Maria Isabel. Uma apresentação entre mediações. In: OROZCO, Guillermo G. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. São Paulo: Paulinas Editora, 2014.

MARTÍN-BARBERO, Jesús; REY, Germán. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva, 2. ed. São Paulo: Senac São Paulo, 2004.

OROZCO, Guillermo G. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. São Paulo: Paulinas Editora, 2014

PACHECO, Elza Dias. Considerações finais do relatório final/LAPIC. In O Desenho Animado na Tevê: Mitos, Símbolos e Metáforas. Disponível em: http://www.eca.usp.br/nucleos/lapic/pesquisa/2pesquisa/2_pesquisa.html Acessado em: 19 de maio de 2015.

POSTMAN, N. The disappearance of childhood, London, W.H.Allen, 1983.

ROSENFELD, Anatol. “Literatura e Personagem”. In: “A Personagem de Ficção”. 13ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2014, p.9-50.

TAPSCOTT, Don. A hora da geração digital. Rio de Janeiro: Editora Agir,2010.

Published

2016-12-16

How to Cite

Prado, A. L. P. B., & Mungioli, M. C. (2016). Educommunication and School Mediation: an educommunicative project for the tripod: child, cartoons and consumism. Comunicação & Educação, 21(2), 87-96. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i2p87-96