Representação visual e cognição

Visual representation and cognition: a study using Science and Mathematics textbooks for Elementary Schools

Authors

  • Maria Ogécia Drigo Universidade de Sorocaba
  • Luciana Coutinho Pagliarini de Souza Universidade de Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p65-83

Keywords:

communication, education, visual representation, cognition, textbook

Abstract

To investigate the extent to which visual representations contribute to triggering cognitive processes, we have selected for this article visual representations from Science and Mathematics textbooks that compose the stratified sample of books reviewed in the 2011 Textbooks Guide of the Brazilian Program for Textbooks (Programa Nacional do Livro Didático – PNLD), for final grades of Elementary School in Science, Mathematics, History, Geography, Portuguese Language and Foreign Language in the developed research corpus. After the initial systematization, the different modalities of visual representation were classified and analyzed considering Peirce’s semiotics theory. These discussions are relevant to the communication/education interface since they present the possibility that the involved school disciplines being considered as languages that, when incorporating signs other than verbal, imply new knowledge about such types of representations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba

    Post doctorate in Applied Social Sciences by Escola de Comunicações e Artes of Universidade de São Paulo (ECA/USP). PhD in Communication and Semiotics by Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor of the Graduate Program in Communication and Culture of Universidade de Sorocaba (Uniso).

  • Luciana Coutinho Pagliarini de Souza, Universidade de Sorocaba

    PhD and masters in Communication and Semiotics by PUC-SP. Undergraduate in Language
    and Literature by Faculdade de Ciências e Letras Eugenio (Univas). Professor of the Graduate
    Program in Communication and Culture of Uniso.

References

COLLE, Raymond. Infografía: tipologias. Revista Latina de Comunicación Social, La Laguna, n. 58, 2004. Disponível em: <http://www.ull.es/publicaciones/latina/latina_art660.pdf>. Acesso em: 28 jun. 2014.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DRIGO, Maria Ogécia; SOUZA, Luciana C. P. Aulas de semiótica peirceana. São Paulo: Annablume, 2013.

DURAND, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel, 2004.

GIOVANNI, José Ruy; GIOVANNI JUNIOR, José Ruy; CASTRUCCI, Benedicto. A conquista da matemática: 6º ano. São Paulo: FTD, 2012a.

______. A conquista da matemática: 9º ano. São Paulo: FTD, 2012b.

PEIRCE, Charles Sanders. Collected papers. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1931. v. 2.

______. Collected papers. Cambridge: Harvard University Press, 1958. v. 8.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 2005.

PELTZER, Gonzalo. Jornalismo iconográfico. Lisboa: Planeta, 1991.

RIBAS, Beatriz. Infografia multimídia: um modelo narrativo para o webjornalismo. Grupo JOL, Salvador, 2004. Disponível em: <http://www.facom.ufba.br/jol/pdf/2004_ribas_infografia_multimidia.pdf>. Acesso em: 2 jul. 2014.

SANTAELLA, Lucia. Semiótica aplicada. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2001.

SANTANA, Olga. Ciências naturais: 6º ano. São Paulo: Saraiva, 2012a.

______. Ciências naturais: 7º ano. São Paulo: Saraiva, 2012b.

______. Ciências naturais: 8º ano. São Paulo: Saraiva, 2012c.

SOUZA, Joamir Roberto; PATARO, Patrícia Rosana M. Vontade de saber matemática: 8º ano. São Paulo: FTD, 2012a.

______. Vontade de saber matemática: 9º ano. São Paulo: FTD, 2012b.

TRIVELLATO, José et al. Ciências, natureza & cotidiano: criatividade, pesquisa e conhecimento – 7º ano. São Paulo: FTD, 2008a.

______. Ciências, natureza & cotidiano: criatividade, pesquisa e conhecimento – 8º ano. São Paulo: FTD, 2008b.

______. Ciências, natureza & cotidiano: criatividade, pesquisa e conhecimento – 9º ano. São Paulo: FTD, 2008c.

VALERO SANCHO, José L. La infografia: técnicas, análisis y usos periodísticos. Barcelona: Belaterra, 2002.

Published

2018-12-31

How to Cite

Drigo, M. O., & Souza, L. C. P. de. (2018). Representação visual e cognição: Visual representation and cognition: a study using Science and Mathematics textbooks for Elementary Schools. Comunicação & Educação, 23(2), 65-83. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p65-83