Profile of users of the Pion Portal for scientific dissemination in Physics from Google Analytics data on time, space and content

Authors

  • Leonardo Sioufi Fagundes dos Santos Universidade Federal de São Paulo http://orcid.org/0000-0003-3896-7244
  • Flamínio de Oliveira Rangel Universidade Federal de São Paulo
  • Marcio de Araujo Mendes Sociedade Brasileira de Física

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p49-63

Keywords:

scientific dissemination, Physics, Google Analytics, distribution, content

Abstract

We performed a quantitative research based on data from the Google Analytics platform on the Pion Portal for scientific dissemination of the Brazilian Society of Physics in search of patterns that indicate a user profile. We studied the views by year, month and day, users by year and region of Brazil and the ten most viewed contents in the Portal from January 01, 2013 to December 31, 2017. We observed that the views increased by year and oscillated over days and months, presenting drops on weekends and in January, July and December; the number of Pion users increased five times more than the Brazilian internet users; the geographical distribution of Pion users and residences with internet practically coincide; the most accessed contents were articles of scientific dissemination in Physics with content of basic education. The data indicate that the profile of the Pion user is of the student or the professor from all over Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leonardo Sioufi Fagundes dos Santos, Universidade Federal de São Paulo

    Professor Adjunto III da UNIFESP no Dep. de Física, campus de Diadema.

    Área: Divulgação Científica em Física, Mecânica dos Fluídos 

  • Flamínio de Oliveira Rangel, Universidade Federal de São Paulo

    Assistant Professor IV, UNIFESP at Diadema, Department of Physics.

  • Marcio de Araujo Mendes, Sociedade Brasileira de Física

    IT Analyst, Brazilian Society of Physics; Jbox Solutions’ Full-Stack Web Developer.

References

AVELLAR E DUARTE. Internet no Brasil, 2012. Disponível em: <http://www.avellareduarte.com.br/fases-projetos/conceituacao/demandas-do-publico/pesquisas-de-usuarios-atividades-2/internet-no-brasil-2015-dados-e-fontes/internet-no-brasil-2012-dados-e-fontes/>. Acesso em: 17 set. 2018.
BRASIL. População brasileira passa de 207,7 milhões em 2017. Disponível em: <http://www.brasil.gov.br/cidadania-e-justica/2017/08/populacao-brasileira-passa-de-207-7-milhoes-em-2017>. Acesso em: 17 set. 2018.
______. Ministério da Educação. Legislação de Educação à Distância. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/193-secretarias-112877938/seed-educacao-a-distancia-96734370/12778-legislacao-de-educacao-a-distancia>. Acesso em: 17 set. 2018.
______. Ministério da Educação. Portal do Professor. Disponível em: <http://portaldoprofessor.mec.gov.br/recursos.html>. Acesso em: 17 set. 2018.
______. Secretaria Especial de Comunicação Social. Pesquisa Brasileira de Mídia – 2016, Relatório Final, 2017. Disponível em: <http://www.secom.gov.br/atuacao/pesquisa/lista-de-pesquisas-quantitativas-e-qualitativas-de-contratos-atuais/pesquisa-brasileira-de-midia-pbm-2016.pdf/view>. Acesso em: 17 set. 2018.
CASCAIS, Maria da Graça; TERÁN, Augusto Fachín. Educação formal, informal e não formal na educação em ciências. Ciência em Tela, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, pp. 1-10, dez. 2014. Disponível em: <http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0702enf.pdf>. Acesso em: 17 set. 2018.
CETIC. Pesquisa sobre usos de tecnologia de informação e comunicação em domicílios brasileiros – TIC Domicílios 2015. Disponível em: <http://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_Dom_2015_LIVRO_ELETRONICO.pdf>. Acesso em: 17 set. 2018.
ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, n. 4. A educação não formal e a divulgação científica: o que pensa quem faz. Bauru: Abrapec, 2003. 13 p. Disponível em: <http://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/ivenpec/Arquivos/Orais/ORAL009.pdf>. Acesso em: 17 set. 2018.
ENCONTRO INTERNACIONAL DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA, n. 8. Anais Eletrônico. Maringá: Cesumar, 2013. 9 p. Disponível em: <http://www.cesumar.br/prppge/pesquisa/epcc2013/oit_mostra/Denise_Fontanella.pdf>. Acesso em: 17 set. 2018.
ESCANHOELA, Felipe Moron; STUDART, Nelson. O que os professores pensam sobre o Pion, o Portal SBF de Ensino e Divulgação da Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [s.l.], v. 29, n. 8, pp. 327-345, 8 out. 2012. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2012v29nesp1p390>. Acesso em: 17 set. 2018.
FERREIRA, Luciana Nobre de Abreu; QUEIROZ, Salete Linhares. Textos de divulgação científica no ensino de ciências: uma revisão. Alexandria, Florianópolis, v. 5, n. 1, pp. 3-31, jun. 2012. Semestral. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37695>. Acesso em: 17 set. 2018.
GOOGLE ANALYTICS. Cookies e identificação do usuário. Disponível em: <https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/cookies-user-id?hl=pt-br>. Acesso em: 17 set. 2018.
________. Como uma seção da Web é definida pelo Google Analytics. Disponível em: <https://support.google.com/analytics/answer/2731565?hl=pt-BR>. Acesso em: 17 set. 2018.
________. A diferença entre cliques do Google AdWords e sessões, usuários, entradas, exibições de página e exibições de página únicas no Google Analytics. Disponível em: <https://support.google.com/analytics/answer/1257084#pageviews_vs_unique_views>. Acesso em: 17 set. 2018.
________. Sobre a segmentação demográfica. Disponível em: <https://support.google.com/adwords/answer/2580383?hl=pt-BR&utm_id=ad>. Acesso em: 17 set. 2018.
INTERNET INNOVATION: Seria bom se fosse verdade, mas é um mito. O Google Analytics nem sempre consegue contabilizar 100% dos acessos em seu site e vamos explicar o porquê. Disponível em: <https://www.internetinnovation.com.br/blog/mito-ou-verdade-o-google-analytics-contabiliza-todas-as-visitas-de-um-site/>. Acesso em: 17 set. 2018.
SANTOS, Leonardo Sioufi Fagundes dos et al (org.). Portal Píon. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br/v1/novopion/>. Acesso em: 17 set. 2018.
SCHWARTZ, Barry. Search Engine Land: Study: 39% Of Google Search Referrers Now “Not Provided”. Disponível em: <http://searchengineland.com/google-search-referrers-not-provided-139416>. Acesso em: 17 set. 2018.
SILVA, Carlos L. A. da. 16 falhas do Google Analytics e o que você pode fazer a respeito. Disponível em: < https://www.codigofonte.com.br/artigos/16-falhas-do-google-analytics-e-o-que-voce-pode-fazer-a-respeito >. Acesso em: 17 set. 2018.
STRACK, Ricardo; LOGUÉRCIO, Rochele; PINO, José Claudio del. Percepções de professores de ensino superior sobre a literatura de divulgação científica. Ciência & Educação, Bauru, [s.l.], v. 15, n. 2, pp. 425-442, 2009. FapUNIFESP (SciELO). Disponível em: <https://dx.doi.org/10.1590/s1516-73132009000200012>. Acesso em: 17 set. 2018.
VIEIRA, Cássio Leite. Pequeno Manual de Divulgação Científica: dicas para cientistas e divulgadores da Ciência. Rio de Janeiro: Instituto Ciência Hoje, 2006.
WEARE SOCIAL. Digital in 2017: Global Interview, 2017, p. 28. Disponível em: <https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview>. Acesso em: 17 set. 2018.

Published

2018-12-31

How to Cite

Santos, L. S. F. dos, Rangel, F. de O., & Mendes, M. de A. (2018). Profile of users of the Pion Portal for scientific dissemination in Physics from Google Analytics data on time, space and content. Comunicação & Educação, 23(2), 49-63. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p49-63