Dos novos meios às novas mediações: o ensino remoto nos tempos da pandemia

Authors

  • Gundo Rial y Costas Instituto Cultural Germanico Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p145-155

Keywords:

Online teaching, Pandemic, Mediation, Citizenship, Favela

Abstract

Based on online teaching during the pandemic in Rio de Janeiro, we analyze the use of media and its mediations according to Martín-Barbero in two opposed parts of society. Firstly, and by looking through an educommunication lens with own ethnographic examples, we refer to teaching in the periphery and favelas of the city. In this context, we emphasize the students’ logistic and material problems of access to the new teaching platforms and with reading and understanding the didactic materials provided by the city council. The other side focusses on a private cultural institute by introducing advantages of online teaching, such as convivial solidarity, the virtual coming together of geographically separated people, the benefits of the online platform zoom and the learning about other cultures. In the conclusion we ask if and how these advantages can be reused for general benefit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gundo Rial y Costas, Instituto Cultural Germanico Rio de Janeiro

    Doutor em Cultura e Literatura pela Freie Universität Berlin. Tem pós-doutorado em Geografia Humana pela UFF. Professor no Instituto Cultural Germânico em Rio de Janeiro e pesquisador no núcleo de estudos Território e Resistência na Globalização da UFF.

References

ALFANO, Bruno. Maioria dos alunos em favelas ficou sem estudar na pandemia, mostra pesquisa. O Globo, Rio de Janeiro, 9 nov. 2020. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/maioria-dos-alunos-que-moram-em-favelas-ficou-sem-estudar-na-pandemia-mostra-pesquisa-24734436. Acesso em: 28 jun. 2021.

ALFANO, Bruno. Videoaula da rede estadual do Rio nega que haja racismo no Brasil; material foi apagado. O Globo, Rio de Janeiro, 8 abr. 2021. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/videoaula-da-rede-estadual-do-rio-nega-que-haja-racismo-no-brasil-material-foi-apagado-24959027#:~:text=RIO%20%2D%20Uma%20aula%20disponibilizada%20no,a%20partir%20de%20uma%20miscegina%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 28 jun. 2021.

AVRITZER, Leonardo; COSTA, Sérgio. Teoria crítica, democracia e esfera pública: concepções e usos na América Latina. Dados, Rio de Janeiro, v. 47, n. 4, p. 703-728, 2004.

BLOCH, Ernst. Das Prinzip Hoffnung. Erster Band. Frankfurt: Suhrkamp, 1973.

BÓ, Maria Clara Lanari; PAPELBAUM, Daniela. Jesús Martín-Barbero. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 31, n. 3, p. 24-31, 2005.

CALIXTO, Douglas; LUZ-CARVALHO, Tatiana; CITELLI, Adilson. David Buckingham: a educação midiática não deve apenas lidar com o mundo digital, mas sim exigir algo diferente. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 127-137, 2020.

CITELLI, Adilson Odair. Ensino a distância na perspectiva dos diálogos com a comunicação. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 8, n. 22, p. 187-209, 2011.

CITELLI, Adilson Odair. Tecnocultura e educomunicação. Rizoma, Santa Cruz do Sul, v. 3, n. 2, p. 63-75, 2015.

CITELLI, Adilson Odair, SOARES, Ismar de Oliveira; LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. Educomunicação: referências para uma construção metodológica. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 12-25, 2019.

CITELLI, Adilson Odair; NONATO, Claudia; FIGARO, Roseli. Editorial. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 5-6, 2020.

GAMBOA, Luis Fernando, WALTENBERG, Fábio D. Inequality of opportunity for educational achievement in Latin America: evidence from PISA 2006-2009. Economics of Education Review, [S. l.], v. 31, n. 5, p. 694-708, 2012.

GHAZALE. Alberto. Desafio do ensino virtual nas favelas. Portal Jornalismo ESPM, São Paulo, 31 ago. 2020. Disponível em: https://jornalismorio.espm.br/geral/desafios-do-ensino-virtual-nas-favelas/. Acesso em: 16 mar. 2021.

HAESBAERT, Rogério. Viver no Limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

MARCUS, George E. Ethnography in/of the world system: the emergence of multi-sited ethnography. Annual Review of Anthropology, São Paulo, n. 24, p. 95-117, 1995.

MARCUS, George E. Multi-sited ethnography: five or six things I know now about it now. In: COLEMAN, Simon; VON HELLERMANN, Pauline. Multi-sited ethnography: problems and possibilities in the translocation of research methods. London: Routledge, 2011. p. 16-34.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili, 1993.

MBEMBE, Achille. Nossa história não está garantida. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, p. 3, abr. 2020.

MOGADOURO, Claudia. SOUSA, Sandra OLIVEIRA, Maria de Fátima Reinventando o cineclube. Experiências de um cineclube em tempos de pandemia. In: LIBERARI, Fernanda Coelho et al. (org.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas: Pontes, 2020. p. 109-121.

REGINA, Carla. Homeschooling à brasileira. Eu, Rio!, Rio de Janeiro, 5 jul. 2020. Disponível em: https://eurio.com.br/coluna/olhardafavela/535-homeschooling-a-brasileira.html. Acesso em: 18 mar. 2021.

WULF, Cristoph. Anthropologie der Erziehung. Basel: Beltz Verlag, 2001.

Published

2021-07-15

How to Cite

Rial y Costas, G. (2021). Dos novos meios às novas mediações: o ensino remoto nos tempos da pandemia. Comunicação & Educação, 26(1), 145-155. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p145-155