Agenda 2030: a potencialidade do jornalismo. Como o Jornalismo se faz presente na educação de qualidade, contribuindo para o 4º objetivo de desenvolvimento sustentável
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i2p100-114Keywords:
SDG 4, Journalism and education, Journalism and agenda 2030, Quality education, Memórias em Rede projectAbstract
This article examines journalism from the perspective of Sustainable Development Goal 4 (SDG 4), explaining how it can help schools achieve the goals set forth in SDG 4 based on a case study of the Memórias em Rede project implemented in public schools of Santos, São Paulo. As a journalism-based initiative, it mobilizes youth’s affective memories and life stories. Seeking to point out how journalism can help to promote quality in education, we base our analysis on the SDG 4 text and its relations with journalism, establishing a dialogue with the project, and on its connection with theoretical concepts on the interface between communication and education.
Downloads
References
BALDISSERA, Olívia. As dimensões e os pilares da sustentabilidade. Pós-Digital PUCPR, 12 abr. 2023. Disponível em: https://posdigital.pucpr.br/blog/pilares-sustentabilidade. Acesso em: 10 jul. 2023.
CALIXTO, Douglas. Educomunicação na Educação Infantil: TV Câmera entrevista coordenadores da Rádio Cartola. ABPEducom, 23 out. 2016. Disponível em: https://abpeducom.org.br/educomunicacao-na-educacao-infantil-tv-camera-entrevista-coordenadores-da-radio-cartola/. Acesso em: 10 jul. 2023.
CARVALHO, Francisco. A agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável da ONU e seus atores: o impacto do desenvolvimento sustentável nas relações internacionais. Confluências, Rio de Janeiro, v. 21, n. 3, p. 5-19, 2020.
CHAVES, Maria Socorro; RODRIGUES, Débora Bandeira. Desenvolvimento sustentável: limites e perspectivas no debate contemporâneo. Revista Internacional de Desenvolvimento Local, Campo Grande, v. 8, n. 13, p. 99-106, 2006.
CITELLI, Adilson. Comunicação e Educação: implicações contemporâneas. In: CITELLI, Adilson; COSTA, Maria Castilho (org.). Educomunicação: construindo uma nova área do conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 59-76.
COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso futuro comum. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1991.
DEUZE, Mark. What is journalism? Professional identity and ideology of journalists reconsidered. Journalism, Thousand Oaks, v. 6, n. 4, p. 442-464, 2005.
FÁVERO, Osmar. Educação não Formal: contextos, percursos e sujeitos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 99, p. 614-617, 2007.
FIDALGO, Joaquim. Jornalistas: um perfil socioprofissional em mudança. Comunicação e Sociedade, Aveiro, n. 5, p. 63-74, 2005.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GOHN, Maria da Glória. Educação não formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27-38, 2006.
GOMES, Wilson. Jornalismo, Fatos e Interesses. Ensaios de teoria do jornalismo. Florianópolis: Insular, 2009.
JACQUES, Delors. Educação: um tesouro a descobrir. Paris: Unesco, 2010.
LAGE, Nilson. Conceitos de jornalismo e papéis sociais atribuídos aos jornalistas. Pauta Geral: Estudos em Jornalismo, v. 1, n. 1, p. 20-25, 2013.
LINDBORG, Moa. Making a Global Framework Local: Challenges and Opportunities in Agenda 2030 Localization. Dissertação (Mestrado em Ciência Sustentável) – Linköpings Universitet, Linköping, 2019.
MACIEL, Soleiva Roque. Imprensa Hegemônica e Contra-Hegemônica e o MST. Manipulação da imprensa escrita. 2020. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/producoes_pde/artigo_soleiva_roque.pdf. Acesso em: 11 out. 2023.
MAROCCO, Beatriz. Outra via para interrogar as práticas jornalísticas. Galáxia, São Paulo, n. 46, p. 1-17, 2021.
MORAES, Dênis de. Comunicação, hegemonia e contra-hegemonia: a contribuição teórica de Gramsci. Revista Debates, Porto Alegre, v. 4, n. 1, p. 54-77, 2010.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita. Repensar a Reforma. Repensar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.
NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 4. Educação de qualidade. Brasília, DF: Nações Unidas Brasil, 2020. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/4. Acesso em: 10 jul. 2023.
PACHECO, Roberto Carlos dos Santos; CARNEIRO, Mônica Ramos. Introdução à municipalização da Agenda 2030. Florianópolis: Pandion, 2021.
ROCHA, Ivone; PAULINO, Rita. A história do Educom Rádio em São Paulo e sua conexão com os conceitos e Mario Kaplún. In: ENCONTRO REGIONAL SUL DE HISTÓRIA DA MÍDIA, 9., Curitiba, 2022. Anais […]. Curitiba: Uninter, 2022.
SANTOS, Silvia. Fazendo junto: o trabalho cooperativo na produção de conteúdos com viés educomunicativo. In: FERREIRA, Bruno de Oliveira; HASLINGER, Evelin; XAVIER, Jurema Brasil (ed.). Práticas educomunicativas. São Paulo: ABPEducom, 2019. p. 198-211.
VAZ, Ana Lucia. Jornalismo na correnteza: senso comum e autonomia na prática jornalística. Rio de Janeiro: Senac, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ivone Ananias dos Santos Rocha, Rita de Cássia Romeiro Paulino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.