A indústria fonográfica digital: transformações e tendências da nova economia da música sob a lógica de plataformização

Authors

  • Rafael Zincone Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i2p241-248

Keywords:

Digital Phonographic Industry, Music and internet, Streaming, Platformization, Financialization

Abstract

This review covers Leonardo de Marchi’s new book A indústria fonográfica digital: formação, lógica e tendências, in which he presents an in-depth analysis of the restructuring and various transformations faced by the music industry since the 2010s. The author’s center his attention on understanding how the digital recording industry as a whole was formed and operates, pointing out possible developments (trends) of this new logic of music production, distribution and consumption. In his synthesis of several years of research, Marchi highlights an alignment between the platformed music economy and the financial market logics – which presents both theoretical and political challenges in the face of new cultural and musical production venues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rafael Zincone, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Doutor em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ). Bacharel em Economia e mestre em Mídia e Cotidiano pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Pesquisador e colaborador dos grupos de pesquisa Musilab e Grecos da UFF. Concentra suas pesquisas em economia política da cultura, nos estudos de som e música e na interface economia, política e estéticas musicais.

References

BONINI, Tiziano; GANDINI, Alessandro. First week is editorial, second week is algorithmic: Platform gatekeepers and the plataformization of music curation. Social Media + Society, Washington, v. 24, n. 4, p. 922-941, 2022.

DE MARCHI, Leonardo. Inovações nas indústrias culturais na era digital: um estudo de caso das empresas eletrônicas da indústria fonográfica brasileira. 2015. Relatório (Pós-Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

DE MARCHI, Leonardo. A destruição criadora da indústria fonográfica brasileira, 1999-2009: dos discos físicos aos serviços digitais. Rio de Janeiro: Folio Digital, 2016.

DE MARCHI, Leonardo. A indústria fonográfica digital: formação, lógica e tendências. Rio de Janeiro: Mauad X, 2023.

DE MARCHI, Leonardo; HERSCHMANN, Micael; KISCHINHEVSKY, Marcelo. Mudanças relevantes na indústria da música em tempos de pandemia: plataformização e financeirização no streaming de áudio e vídeo. Revista Eptic Online, v. 24, n. 2, p. 46-64, 2022.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

KISCHINHEVSKY, Marcelo; VICENTE, Eduardo; DE MARCHI, Leonardo. Em busca da música infinita: os serviços de streaming e os conflitos de interesse no mercado de conteúdos digitais. Revista Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 302-311, 2015.

MAZZUCATO, Mariana. O estado empreendedor: desmascarando o mito do setor público versus setor privado. São Paulo: Portfolio-Penguin, 2014.

SENNETT, Richard. A corrosão do caráter. Rio de Janeiro: Record, 2006.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2023-12-29

How to Cite

Zincone, R. (2023). A indústria fonográfica digital: transformações e tendências da nova economia da música sob a lógica de plataformização. Comunicação & Educação, 28(2), 241-248. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i2p241-248