An analytical device for research on reading scientific popularization texts

Authors

  • Ricardo Henrique Almeida Dias
  • Maria José P. M. de Almeida Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v16i1p17-24

Keywords:

Reading, discourse analysis, scientific popularization, newsworthiness

Abstract

We propose an analytical device for reading of scientific popularization. We specify some characteristics of journalistic
discourse, based on the newsworthiness and scientific journalism for the construction of an analytical device for analysis of
reading scientific popularization texts about physics in the magazines Ciência Hoje and Pesquisa Fapesp. This device was put in place during a reading activity with undergraduate students of physics. The analysis showed specificities of journalistic discourse
on their interpretations, which justify the elaboration of the device.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ricardo Henrique Almeida Dias
    Jornalista, mestre em educação pela Faculdade de Educação – Universidade Estadual de Campinas. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciência e Ensino
  • Maria José P. M. de Almeida, Universidade Estadual de Campinas
    Professora titular na área de Metodologia de Ensino: Física na Faculdade de Educação – Universidade Estadual de Campinas. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciência e Ensino.

Published

2011-06-30

How to Cite

Dias, R. H. A., & Almeida, M. J. P. M. de. (2011). An analytical device for research on reading scientific popularization texts. Comunicação & Educação, 16(1), 17-24. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v16i1p17-24