Níquel Náusea Goes to School: The Uses of Comics in the Classroom

Authors

  • Alan Bonner da Silva Costa Universidade Federal Fluminense
  • Edson Pereira da Silva Universidade Federal Fluminense. Instituto de Biologia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p27-38

Keywords:

Science teaching., Comics, Media, Evolution theory, Pedagogical instruments

Abstract

Comics are media that have great influence in modern society. However, the pedagogical use of this material is controversial. Níquel Náusea, a Brazilian underground comic, brings in its pages some issues as biological evolution, genetics and creationism, treated with humor, irony and sarcasm, which are the main features of this kind of comics. In this paper, we discuss the potential pedagogical uses of a particular comic book story (Níquel Náusea strips) in teaching a school subject with strong social implications: the theory of biological evolution. We also discuss the possible directions for the uses of comics in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alan Bonner da Silva Costa, Universidade Federal Fluminense
    Licenciado em Ciências Biológicas, professor do ensino médio da rede privada do Rio de Janeiro e integrante do Laboratório de Genética Marinha e Evolução-UFF, onde desenvolve pesquisas em Genética Marinha e Ensino de Biologia.
  • Edson Pereira da Silva, Universidade Federal Fluminense. Instituto de Biologia
    PhD em Genética, professor adjunto do Instituto de Biologia (Departamento de Biologia Marinha) da Universidade Federal Fluminense e chefe do Laboratório de Genética Marinha e Evolução-UFF, onde são desenvolvidas as linhas de pesquisa Genética Marinha, Evolução dos Padrões de Biodiversidade, Ensino e Epistemologia e História das Ideias.

References

ABRAHÃO, Azis. Pedagogia e quadrinhos. In: MOYA, Alvaro de (org.). Shazam! São Paulo: Perspectiva, 1977.

ALTERS, Brian; NELSON, Craig E. Teaching Evolution in Higher Education [Ensinando evolução no ensino superior]. Evolution, St. Louis, v. 56, n. 10, 2002.

AZEVEDO, Denise; SILVA, Edson Pereira. Comunicação, informação e educação: assimilação do discurso da mídia à fala dos alunos sobre a teoria evolutiva. movimento, Niterói, n. 5, 2002.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Portugal: Edições 70, 1977.

BIZZO, Nélio M.V. Falhas no ensino de Ciências. Ciência Hoje, Rio de Janeiro, n. 159, 2000.

BRASIL. Parâmetros Curriculares nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação – Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, 1999.

BUCHER, Katherine T.; MANNING, Lee. Bringing Graphic Novels into a School’s Curriculum [Trazendo graphic novels para o currículo escolar]. the Clearing House, London, v. 78, n. 2, 2004.

CIRNE, Moacy. História e crítica dos quadrinhos brasileiros. Rio de Janeiro: Europa, 1990.

COSTA, Leandro Oliveira; MELO, Paula Leite C.; TEIXEIRA, Flávio Martins. Reflexões acerca das diferentes visões de alunos do ensino médio sobre a origem da diversidade biológica. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n.1, 2011.

DOBZHANSKY, Theodosius. Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution [Nada na Biologia faz sentido exceto à luz da evolução]. the American Biology teacher, Virginia, v. 35, n. 3, 1973.

FUTUYMA, Douglas J. Evolução, Ciência e Sociedade. Ribeirão Preto: SBG (Sociedade Brasileira de Genética), 2002. 73 p. Disponível em: <http://sbg.org.br/wp-home/wp-content/uploads/2012/09/ebook_evolucao.pdf>. Acesso em: 18 abr. 2013.

GASTAL, Maria Luiza; GOEDERT, Débora; CAIXETA, Fábio Viegas; SOARES, Mariana Nunes. Progresso, adaptação e teleologia em Evolução: o que aprendemos, o que entendemos e o que ensinamos? In: Enpec (Encontro Nacional De Pesquisa Em Educação Em Ciências), 7., 2008, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Abrapec.

GONÇALVES, Rosilene; MACHADO, Deusana Maria. Cómics: investigación de conceptos y de términos paleontológicos, y uso como recurso didáctico en la educación primaria [Quadrinhos: investigação de conceitos e termos paleontológicos, e uso como recurso didático na educação primária]. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v. 23, n. 2, 2005.

GUARESCHI, Pedrinho A. Comunicação & poder: A presença e o papel dos meios de comunicação de massa estrangeiros na América latina. Petrópolis: Vozes, 2001.

IACONO, Giovanni L.; PAULA, Adélia S.A.T. de. A Pilot Project to Encourage Scientific Debate in Schools: Comics Written and Peer Reviewed by Young Learners [Um projeto-piloto para encorajar o debate científico nas escolas: histórias em quadrinhos escritas e revisadas por jovens estudantes]. Journal of Science Communication, Trieste, v. 10, n. 3, 2011.

JARCEM, René Gomes Rodrigues. História das Histórias em Quadrinhos. História, imagem e narrativas, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5.

LAJOLO, Marisa. Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em aberto, Brasília, v. 16, n. 69, 1996.

LOVETRO, José Alberto. Quadrinhos – A linguagem completa. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 1, n. 2, 1995.

MARTINS, Maria Cecília. Situando o uso da mídia em contextos educacionais. In: Programa de formação Continuada em mídias na Educação. Brasília: MEC, 2011. Disponível em: <http://webeduc.mec.gov.br/midiaseducacao/index6.html#>. Acesso em: 18 abr. 2013.

MIGUEL, Alcebíades Diniz. Estigmas Gráficos. História, imagem e narrativas, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, 2007.

NASCIMENTO, Juliana Macedo Lacerda; MEIRELLES, Rosane Moreira Silva de. Concepções sobre o tema Mutação: O enfoque da Mídia e o papel do Ensino Formal. In: Encontro Nacional de Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente, 3, 2012, Niterói. Anais... Niterói: Unipli, 2012. CD-ROM.

PAIXÃO JUNIOR, Márcio Mário. A história dos quadrinhos norte-americanos sob uma perspectiva baseada em Raymond Williams. In: Intercom (Encontro dos Núcleos de Pesquisa da Intercom), 4, 2004, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: PUC-RS, 2004.

PATATI, Carlos; BRAGA, Fábio. Almanaque dos quadrinhos: 100 anos de uma mídia popular. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

PERRIAULT, J. la communication du savoir à distance [A comunicação do conhecimento à distância]. Paris: L’Harmattan, 1996.

REIS, Márcia Santos Anjo. As revistas em quadrinhos como recurso didático no ensino de ciências. Ensino em re-vista, Uberlândia, v. 9, n. 1, 2001.

ROTA, Gladis; IZQUIERDO, Juan. “Comics” as a Tool for Teaching Biotechnology in Primary Schools [“Quadrinhos” como ferramenta para o ensino de biotecnologia em escolas primárias]. Electronic Journal of Biotechnology, Valparaíso, v. 6, n. 2, 2003.

SANTOS, Charles Morphy Dias; CALOR, Adolfo Ricardo. Ensino de Biologia Evolutiva utilizando a estrutura conceitual da Sistemática Filogenética – I. Ciência & Ensino, São Paulo, v. 1, n. 2, 2007.

SANTOS, Charles Morphy Dias; KLASSA, Bruna. Despersonalizando o ensino de evolução: ênfase nos conceitos através da sistemática filogenética. Educação: teoria e prática, Rio Claro, v. 22, n. 40, 2012, pp. 62-81.

SCOTT, Eugenie C.; BRANCH, Glenn. Evolution: What’s Wrong with “Teaching The Controversy” [Evolução: o quê há de errado em ensinar a controvérsia]. trends in Ecology and Evolution, London, v. 18, n. 10, 2003, pp. 499-502.

SILVA, Adriana Ribeiro de Brito; BERTOLETTI, Estela Natalina Mantovani. A importância das histórias em quadrinhos para a formação do leitor. In: Simpósio Científico-Cultural (Sciencult), 3, 2011, Dourados. Anais... Dourados: UEMS, 2011.

SILVA, Edson Pereira; PEREIRA-FILHO, Roberto Sobreira. Teoria Evolutiva, mídia e rock’n’roll: uma análise do videoclipe “Do The Evolution”. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 13, n. 1, 2008.

TATALOVIC, M. Science Comics as Tools for Science Education and Communication: A Brief, Exploratory Study [Quadrinhos científicos como ferramentas para a educação e a comunicação científica: um breve estudo de caráter exploratório]. Journal of Science Communication, Trieste, v. 8, n. 4, 2009.

TESTONI, Leonardo André; ABIB, Maria Lúcia Vital dos Santos. A utilização de histórias em quadrinhos no ensino de física. In: Enpec (Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências), 4, 2003, Bauru. Anais... Bauru: ABRAPEC, 2003, CD-ROM.

TIDON, Rosana; VIEIRA, Eli. O ensino da evolução biológica: um desafio para o século XXI. ComCiência, Campinas, n. 107, 2009.

TIDON, Rosana; LEWONTIN, Richard C. Teaching Evolutionary Biology [Ensinando biologia evolutiva]. genetics and molecular Biology, Ribeirão Preto, v. 27, n. 1, 2004.

TOH, Tin Lam. Use of Cartoons and Comics to Teach Algebra in Mathematics Classrooms [Uso de histórias em quadrinhos para o ensino de algebra em aulas de matemática]. In: Martin, D., Fitzpatrick, T., Hunting, R., Itter, D., Lenard, C., Mills, T., Milne, L. (orgs.). mathematics of Prime importance – mAV. Melbourne: The Mathematical Association of Victoria, 2009.

TRENT, Curtis; KINLAW, Rachel. Comic Books: A Effective Teaching Tool [Histórias em quadrinhos: uma ferramenta de ensino efetiva]. Journal of Extension, Indiana, v. 17, n. 1, 1979.

TUNCEL, Gül; AYVA, Özge. The Utilization of Comics in the Teaching of the “Human Rights” Concept [A utilização de quadrinhos no ensino do conceito de “direitos humanos”]. Procedia– Social and Behavioral Sciences, Istambul, v. 2, n. 2, 2010.

VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Os quadrinhos (oficialmente) na escola: dos PCN ao PNBE. In: VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo (org.). Quadrinhos na educação. São Paulo: Contexto, 2009.

WERTHAM, Fredric. Seduction of the innocent [A sedução dos inocentes]. Nova York: Reinhart & Company, Inc., 1954.

WILLIAMS, Rachel Marie-Crane. Image, Text, and Story: Comics and Graphic Novels in the Classroom [Imagem, texto e história: quadrinhos e graphic novelsna sala de aula]. Art Education, Virgínia, n. 11, 2008.

YANG, Gene. Graphic Novels in the Classroom [Graphic novels na sala de aula]. language Arts, Atlanta, v. 85, n. 3, 2006.

Published

2014-09-22

How to Cite

Costa, A. B. da S., & Silva, E. P. da. (2014). Níquel Náusea Goes to School: The Uses of Comics in the Classroom. Comunicação & Educação, 19(2), 27-38. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p27-38