Educational Spaces in the Perspective of Integral Education

Authors

  • Iolene Mesquita Lobato Universidade Federal de Goiás
  • Mercês Pietsch Cunha Mendonça Universidade Federal de Goiás
  • Carlla Barbosa de Morais Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p119-127

Keywords:

Teachers, Basic education, Integral, Educational spaces, City of Goiás

Abstract

The purpose of this paper is to discuss the educational spaces as possibility of learning. The investigation discusses the routine of science classes and has as instrument the participant observation. The audience is composed by twenty-three 6th grade elementary students from the State Full-time School in the city of Goiás. The theoretical assumptions that guide the research base on the conceptions of Anísio Teixeira, Darcy Ribeiro, Jacqueline Moll and others. In the results, it became clear that the educational spaces – particularly the source of the Red River located at Serra Dourada – contribute significantly to the integral development of children and adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Iolene Mesquita Lobato, Universidade Federal de Goiás
    Graduada em Ciências Sociais, Especialista em História Cultural e Mestre em Antropologia Social. Atualmente Coordenadora de Tutoria do Curso de Educação Integral e Integrada da UFG.
  • Mercês Pietsch Cunha Mendonça, Universidade Federal de Goiás
    Graduada em Ciências Biológicas, mestre em Biologia e doutora em Agronomia pela Universidade Federal de Goiás. Professora associada do CEPAE-UFG e coordenadora do Curso de Extensão em Educação Integral e Integrada CEPAE-UFG.

References

ARROYO, Miguel. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: MOOL, Jaqueline (Org.) Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso 2012, p.33-46.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

FACCIN, Delma Freo. A Escola. In: Aperfeiçoamento em educação integral e integrada/Universidade Federal de Goiás. Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada a Educação. Goiânia: FUNAPE/CIAR, 2010, p. 29-44.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, Coleção Leitura, 1996.

GABRIEL, Carmen Teresa; CAVALIERE, Ana Maria. Educação integral e currículo integrado: quando dois conceitos se articulam em um programa. In: MOLL, Jaqueline (Org.) Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso 2012, p.118-127.

MENDONÇA, Mercês P; CAMPOS, Kátia Oliveira. Educação integral como arranjo educativo. In: Aperfeiçoamento em educação integral e integrada/Universidade Federal de Goiás. Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada a Educação. Goiânia: FUNAPE/CIAR, 2010, p.47-63.

MOLL, Jaqueline. A Cidade Educadora como Possibilidade: apontamentos. In: CONZATTI, Marli; FLORES, Maria Luisa Rodrigues; TOLEDO, Lesli (orgs.). Cidade Educadora: a experiência de Porto Alegre. São Paulo: Cortez, 2004. p. 39-46.

MOLL, Jaqueline. Um paradigma contemporâneo para a educação integral. Revista Pedagógica Pátio. n.51. ago.out.2009, Artmed, p.12-15.

MOREIRA, Marco A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora da UnB, 2006.

PEREIRA, Eva Waisros. Anísio Teixeira e a experiência de educação integral em Brasília. In: Revista Pedagógica Pátio, Rio de Janeiro, n.51, p.42-45, ago./out. 2009.

PERRENOUD, P. Construir as Competências desde a Escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

RABELO, Marta Klumb Oliveira. Educação integral como política pública: a sensível arte de (re) significar os tempos e os espaços esportivos. In: MOLL, Jaqueline (Org.) Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso 2012, p.118-127.

RIBEIRO, Darcy. O livro dos CIEPs. Rio de Janeiro: Bloch, 1986

SANTOS, Milton. Da Sociedade à Paisagem: O Significado do Espaço do Homem. In: Pensando o Espaço do Homem. 5.ed. São Paulo. Edusp, 2004.

TEIXEIRA, Anísio. Centro Educacional Carneiro Ribeiro. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 31, n. 73, p. 78-84, jan./mar. 1959.

YUS, Rafael. Um paradigma holístico para a educação. Revista pedagógica Pátio. Porto Alegre, n. 51, p. 20-22, ago./out., 2009.

Published

2014-09-22

How to Cite

Lobato, I. M., Mendonça, M. P. C., & Morais, C. B. de. (2014). Educational Spaces in the Perspective of Integral Education. Comunicação & Educação, 19(2), 119-127. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p119-127