Educommunicative Practices in the Project Alunos em Rede - Mídias Escolares and Communicative Citizenship
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i1p29-37Keywords:
produção radiofônica, educomunicação, cidadania comunicativa, mídias escolares, mídias na educaçãoAbstract
The article focuses a study which had as main objective to investigate the educommunicative practices conceived in the process of radio production by students of the project Alunos em Rede – Mídias Escolares (Porto Alegre, RS) and its connections with communicative citizenship development. In the text, is recovered the theorical-metodological design used in order to build this research. Also, the educommunicative practices developed and the products performed by the students in the perspective of thinking possibilities to learn and practice communicative citizenship are analyzed in this project.
Downloads
References
CORTINA, A. Cidadãos do mundo: para uma teoria da cidadania. São Paulo: Loyola, 2005.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
KAPLÚN, M. A la educación por la comunicación. La práctica de la comunicación educativa. Equador: CIESPAL, 2001.
KAPLÚN, G. Kaplún, intelectual orgânico. Memória afetiva. In: MELO, J. M. de; FERRARI, M. A.; NETO, E. S.; GOBBI, M. C. (Org.). Educomídia, alavanca da cidadania: o legado utópico de Mário Kaplún. São Bernardo Campo: Cátedra UNESCO: Universidade Metodista de São Paulo, 2006.
MATA, M. C. Condiciones objetivas y subjetivas para el desarrollo de la ciudadanía comunicativa. Córdoba: Centro de Competencia en Comunicación para América Latina, 2005.
_____. Comunicación y ciudadanía: problemas teóricos-políticos de su articulación. Revista Fronteiras – estudos midiáticos, São Leopoldo, v.8, n.1, p.5-15, jan./abr. 2006.
SOARES, I. O. Quando o Educador do Ano é um educomunicador: o papel da USP na legitimação do conceito. Revista Comunicação & Educação, São Paulo, v.13, n.3, p. 39-52, set./dez. 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.