Memory, Communication and Culture: The Dialogue Between the Resistance Memorial of São Paulo and the School Field

Authors

  • Maria Aparecida Baccega Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Felipe Corrêa de Mello Escola Superior de Propaganda e Marketing

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p97-107

Keywords:

Memorials, Resistance Memorial of São Paulo, Dictatorship, School

Abstract

Memorials are museological institutions dedicated to the collection, preservation and communication of historical memories and narratives. Spaces of articulation between subjectivity and knowledge involve several themes, objects, and social and historical contexts. In this text, we make some reflexions about the characteristics of memorials in general, and then we discuss on the memorial institutions devoted to the rescue of memories about historical periods and episodes of extreme violence and systematic human rights violations. In this context, we present the work developed by the Resistance Memorial of São Paulo as well as make some notes on how this institution provides a rich dialogue with the school field, establishing itself as an institution of interest to both teachers and students.

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Author Biographies

  • Maria Aparecida Baccega, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Professora Livre Docente pela Universidade de São Paulo (USP). Decana do PPGCOM-ESPM, São Paulo, coordenadora do Grupo CNPq de Pesquisa em Comunicação, Educação e Consumo (ESPM).
  • Felipe Corrêa de Mello, Escola Superior de Propaganda e Marketing
    Doutorando em Comunicação e Práticas de Consumo (PPGCOM-ESPM, São Paulo), bacharel em História (USP) e pesquisador do Grupo CNPq de Pesquisa em Comunicação, Educação e Consumo (ESPM), do qual este texto é um dos resultados.

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Published

2014-09-22

How to Cite

Baccega, M. A., & Mello, F. C. de. (2014). Memory, Communication and Culture: The Dialogue Between the Resistance Memorial of São Paulo and the School Field. Comunicação & Educação, 19(2), 97-107. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p97-107