Media literacy, Memory and Elections — An Experiment on How Young People Interpret the Call for Memory in the Presidential Campaign in 2014

Authors

  • Roseane Andrelo Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)
  • Wanessa Valeze Ferrari Bighetti Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i2p27-36

Keywords:

memory, young people, elections, media literacy, media-education

Abstract

Knowing how to interpret the information provided by media is a key pre-requisite to understand the various gears that move the society. At election time, media literacy is even more necessary. That's because candidates appeal to different communication techniques to convince voters that they are the right choice. One of these techniques is the rescue of the historical past. Investigating how young voters aged between 17 and 18 years old interpret the call for memory in election campaigns in 2014 for the presidency is the objective of this work. The methodology consists in carrying out a group activity in a school in the city of Bauru, state of São Paulo, which involved a questionnaire, the development of a campaign and a debate between participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Roseane Andrelo, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)
    Professora da Pós-Graduação em Comunicação e do curso de Comunicação Social: Relações Públicas da Unesp.
  • Wanessa Valeze Ferrari Bighetti, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)
    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Unesp.

References

BÉVORT, E. & BELLONI, M.L. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. Educação e Sociedade. Set/dez 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v30n109/v30n109a08.pdf>. Acesso em 13 out. 2014.

LE GOFF, J. História e Memória. Editora da Unicamp: Campinas, 1996.

MENDEL, T. Liberdade de informação: um estudo de direito comparado. Brasília: Unesco, 2009.

NASSAR, P. Comunicação todo dia: coletânea de artigos publicados no Terra Magazine. São Paulo: Lazuli Editora: Companhia Editora Nacional, 2009.

WILSON, C. et al. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: Unesco – UFTM, 2013.

Published

2015-10-01

How to Cite

Andrelo, R., & Bighetti, W. V. F. (2015). Media literacy, Memory and Elections — An Experiment on How Young People Interpret the Call for Memory in the Presidential Campaign in 2014. Comunicação & Educação, 20(2), 27-36. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i2p27-36