The Significant Potential of Games in Education: An Analysis of Minecraft

Authors

  • Luciana Coutinho Pagliarini de Souza Uniso - Universidade de Sorocaba
  • Angelica Caniello Uniso - Universidade de Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i2p37-46

Keywords:

educational game, hipermediatic language, cognitive processes, playfulness, Minecraft

Abstract

This paper presents reflections on the significant potential of games introduced in the school environment as an interdisciplinary practice. For analysis purposes, we use the principles of good game, good learning — listed by Gee1 — and delimit this qualitative study on the analysis of the language of a game for teenagers attending elementary school II: Minecraft. Among the results, we emphasize that games can provide different kinds of experiences, learning and levels of interaction and playfulness. The introduction of an educational language (formal and informal) that is dialogical, playful and hypermediatic allows the student to be an active agent of his learning, a producer and multiplier of new knowledge

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luciana Coutinho Pagliarini de Souza, Uniso - Universidade de Sorocaba
    Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUCSP. É professora do Programa de Mestrado em Comunicação e Cultura na UNISO.
  • Angelica Caniello, Uniso - Universidade de Sorocaba

    Mestra em Comunicação e Cultura na UNISO, onde leciona pesquisa mercadológica, sociologia da comunicação e marketing.

References

FENÔMENO mundial, jogo Minecraft pode ganhar adaptação para o cinema. Folha de São Paulo. São Paulo, fev. 2014. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/tec/2014>. Acesso em: 15 mai 2014

GEE, J., P. Bons videogames e boa aprendizagem. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 27 n. 1, jan./jun. 2009. Disponível em: http://www.perspectiva.ufsc.br. Acesso em: 1 jul. 2013.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 1999.

OROZCO GÓMES, G. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. São Paulo: Paulinas, 2014.

SANTAELLA, Lucia. Games e comunidades virtuais. In: EXPOSIÇĀO HIPERRELAÇÕES ELETRO DIGITAIS, Instituto Sérgio Motta e Santander Cultural, Porto Alegre, 2004.

SANTAELLA, Lucia. Game também é cultura? In: SEMINARI0 INTERNACIONAL RUMOS DO JORNALISMO CULTURAL, São Paulo, 2012. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v= NZr5FnjWzTE>. Acesso em: 25 abr. 2013.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua. São Paulo: Paulus, 2013.

SCHWARTZ, Gilson. Game “Conflitos globais” tenta quebrar paradigma e colocar jogos na escola. Globo.com, mar. 2010. Disponível em:<http://g1.globo.com/Noticias/Games/ 0,MUL1534669-9666,00.html>. Acesso em: 30 jun. 2013.

SOARES, I.O.; TUPY, F; SCHWARTZ,G. Educomunicação e Videogames: uma abordagem de interface aplicada para Gestão. In: XI SBGAMES. Brasília, nov. 2012.

Published

2015-10-01

How to Cite

Souza, L. C. P. de, & Caniello, A. (2015). The Significant Potential of Games in Education: An Analysis of Minecraft. Comunicação & Educação, 20(2), 37-46. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i2p37-46