child; communication; educommunication; media; society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i1p51-59

Keywords:

child, communication, educommunication, media, society

Abstract

Thinking children in contemporary society is to understand them as a social being dynamically interacting in society, influencing and being influenced by it, producing and being produced by their relations. These relationships go through interaction with different media. The media presents itself as a privileged space for dialogue and monologues about the childhood and youth, and also a space to the children themselves think about the society and their environment/representation in it. Thus, it is necessary to reflect on how the world of communication and the world of the child converge, and what relationships, meanings and experiences emerge from this confluence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ariane Porto Costa Rimoli, Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (IA-UNICAMP)

    Pós-doutora em Comunicações e Artes na ECA-USP e Professora do Instituto de Artes da UNICAMP. Sócia Fundadora da TAO Produções Artísticas e consultora do Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. 

References

PACHECO, E. D. (org.). Televisão, criança e imaginário. São Paulo: Papirus, 1998.

BACCEGA, Maria Aparecida. Televisão e Escola: uma mediação possível? São Paulo: Senac, 2003.

BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Loyola, 2007.

COSTA, Cristina. Educação, imagem e mídias. São Paulo: Cortez, 2005.

LINN, Susan. Honrar as crianças em tempos desonrosos: recuperando a infância da cultura da mídia comercializada. In: CAVOUKIAN, Faffi et al. Honrar a criança: Como transformar esse mundo. São Paulo: Instituto Alana, 2009.

BAKAN, Joel. Crianças e o mundo corporativo. In: CAVOUKIAN, Faffi et al. Honrar a criança: como transformar esse mundo. São Paulo: Instituto Alana, 2009.

DEL PRIORE, Mary. História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 1999.

ROSA, Guimarães. Grande Sertão: Veredas. Rio de Janeiro: José Olympio, 1979.

OROZCO GÓMEZ, Guillermo. Mediações e televisão pública: A desconstrução múltipla da televidência na era da vassalagem mediática. In: RINCÓN, Omar. Televisão pública: Do consumidor ao cidadão. São Paulo: Fundação Friedrich Ebert, 2002.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Ensanchando territórios en comunicación/educación. In: VALDERRAMA, Carlos. Comunicación & Educación. Bogotá: Universidad Central, 2000.

______. La Comunicación desde la Comunicación. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma, 2002.

SOARES, Ismar de Oliveira. Caminhos da educomunicação na América Latina e nos Estados Unidos. In: SOARES, Ismar de Oliveira (org.). Cadernos de Educomunicação 1: Caminhos da Educomunicação. São Paulo: Editora Salesiana, 2003.

Published

2016-05-02

How to Cite

Rimoli, A. P. C. (2016). child; communication; educommunication; media; society. Comunicação & Educação, 21(1), 51-59. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i1p51-59