What is telenovel?

Authors

  • Marines Boncoski Brizola UniRitter Laureate International Universities
  • Marlene Gonçalves Mattes UniRitter Laureate International Universities

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i2p59-67

Keywords:

author, co-author, authorship, collaborative writing, soap operas.

Abstract

This paper discusses concepts of author, authorship, co-authorship, text-work-creation and collaborative writing and model viewer in the field of soap operas produced in Brazil. Thus, based on Umberto Eco works The Reader Model (1969), Walter Benjamin The Author as Producer (1994), Roland Barthes The Death of the Author (1984), Antonie Campagnon The author (1999), Motter Fiction and reality: Construction Of Daily Life in the Soap Opera (2003), among others, and also based on the Brazilian Copyright Law (2011), it analyzes the concepts of originality and adaptation of the literary work for television drama. The discussion of the concepts suggests later studies, as is not limited to what has been considered here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marines Boncoski Brizola, UniRitter Laureate International Universities

    Doutoranda em Letras na UniRitter Laureate International Universities.

  • Marlene Gonçalves Mattes, UniRitter Laureate International Universities

    Docente do Programa de Pós-Graduação em Letras da UniRitter – Laureate International Universities e Coordenadora do Gesla – Grupo de Estudos em Linguística Aplicada (UFC).

References

ALVES, FILHO F. A autoria nas colunas de opinião assinadas da Folha de São Paulo. Tese (doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem. Orientador: Ingedore Villaça Koch. Campinas, SP: [s.n.], 2005. BARTHES. Roland. A morte do autor. In:_____ O Rumo da língua. Lisboa: Edições 70, 1984. BENJAMIN, Walter. O autor como produtor. In:______ Magia e técnica, arte e política. 7. ed., trad. de Sérgio Paulo Rouanet, São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 120-136. [Obras Escolhidas, v. 1].

BRASIL. Legislação sobre os direitos autorais. 4ª edição. Brasília. Senado Federal, Subsecretaria de Seções Técnicas, 2011.

BURKE, P. Hablar y callar. Funciones sociales del linguaje a través de la historia. Trad. Alberto L. Bixio. Barcelona: Gedisa, 2001.

CAMPAGNOM, Antoine. O autor. In:____ O Demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1999.

ECO, Umberto. Obra Aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 1969.

UMBERTO, Eco. O Leitor Modelo. São Paulo. Perspectiva, 1969.

DUVAL, Hermano. Obra Comum ou em Colaboração. In: SANTOS, João Manoel de Carvalho (coord.). Repertório Enciclopédico do Direito Brasileiro. V. XXXV. Rio de Janeiro: Borsoi, 1947.

MOTTER, Maria Lourdes. Ficção e realidade: a construção do cotidiano na telenovela. São Paulo. Alexa Cultural, Comunicação & Cultura. Ficção Televisiva, 2003.

PALLOTTINI, Renata. Dramaturgia de televisão. São Paulo: Moderna, 1998. SARLO, Beatriz. Zapping. In: ––– Cenas da vida pós-moderna: intelectuais, arte e vídeo-cultura na Argentina. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

SCHNEIDER, M. Ladrões de palavras: ensaio sobre o plágio, a psicanálise e o pensamento. Trad. Luiz Fernando P.N. Franco. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.

Sites

Disponível em: <http://veja.abril.com.br/090703/p_075.html> acesso em 04 de maio de 2013.

Disponível em: < http://www.roteirodecinema.com.br/manuais/vocabulario.htm> Acesso em: 09 de maio de 2013.

Disponível em: <http://www.dicionariodoaurelio.com/Autor.html> Acesso em 21 de maio de 2013.

Published

2016-12-16

How to Cite

Brizola, M. B., & Mattes, M. G. (2016). What is telenovel?. Comunicação & Educação, 21(2), 59-67. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i2p59-67