Educommunication for women’s citizenship
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i1p61-71Abstract
Founded on the understanding of the relationship between the fields of communication and feminism, this paper argues that Information and Communication Technologies (ICT) — which have the internet its highest expression — are not an end, but a tool for social transformation. With revolution of ICTs, the fight for gender equality in social relationships faces the challenge to change minds. Concurrently with the technological revolution, revolutions on learning and personal and interpersonal expressionm occur, leading to other forms of representation of women in light of the new communication dynamics. It is through educommunicative actions and distance communication that we can envision a reformulation of the feminist agenda, with new political intervention and performance strategies.
Downloads
References
BACCEGA, M. A. Comunicação: interação emissão/recepção. In: Revista Comunicação e Educação. no.23. ECA-USP/Ed.Salesiana. jan-abr/2002.
BACCEGA, M. A. A construção do campo comunicação/educação: alguns caminhos. In: Revista USP. no.48. dez-jan-fev/2000-2001.
CITELLI, A. O. Comunicação e Educação. A linguagem em movimento. 3ª ed. SP: Senac. 2004.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs Capitalismo e Esquizofrenia. Volume 1. Tradução: Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Editora 34. SP: 2009 (6ª reimpressão).
HABERMAS, J. Consciência moral e agir comunicativo. Tradução: Guido Antônio de Almeida. RJ: Ed. Tempo Brasileiro. 1989.
MARTIN-BARBERO, J. Heredando el futuro. Pensar la educacion desde la comunicacion. In Revista Nómadas. S/d
SOARES, Ismar de Oliveira. O campo da Comunicação/Educação, suas subáreas e a emergência de um novo espaço profissional. Pesquisa do Núcleo de Comunicação e Educação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (NCE/ECA/USP). 1998. SP.
VIEIRA, Vera. Comunicação e Feminismo: as possibilidades da era digital. Tese (Doutorado em Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.