Educommunication for women’s citizenship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i1p61-71

Abstract

Founded on the understanding of the relationship between the fields of communication and feminism, this paper argues that Information and Communication Technologies (ICT) — which have the internet its highest expression — are not an end, but a tool for social transformation. With revolution of ICTs, the fight for gender equality in social relationships faces the challenge to change minds. Concurrently with the technological revolution, revolutions on learning and personal and interpersonal expressionm occur, leading to other forms of representation of women in light of the new communication dynamics. It is through educommunicative actions and distance communication that we can envision a reformulation of the feminist agenda, with new political intervention and performance strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vera de Fátima Vieira, ECA/USP
    Mestre e Doutora em Comunicação/ Feminismo pela USP/ECA. É diretora-executiva da Associação Mulheres pela Paz.

References

BACCEGA, M. A. Comunicação: interação emissão/recepção. In: Revista Comunicação e Educação. no.23. ECA-USP/Ed.Salesiana. jan-abr/2002.

BACCEGA, M. A. A construção do campo comunicação/educação: alguns caminhos. In: Revista USP. no.48. dez-jan-fev/2000-2001.

CITELLI, A. O. Comunicação e Educação. A linguagem em movimento. 3ª ed. SP: Senac. 2004.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs Capitalismo e Esquizofrenia. Volume 1. Tradução: Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Editora 34. SP: 2009 (6ª reimpressão).

HABERMAS, J. Consciência moral e agir comunicativo. Tradução: Guido Antônio de Almeida. RJ: Ed. Tempo Brasileiro. 1989.

MARTIN-BARBERO, J. Heredando el futuro. Pensar la educacion desde la comunicacion. In Revista Nómadas. S/d

SOARES, Ismar de Oliveira. O campo da Comunicação/Educação, suas subáreas e a emergência de um novo espaço profissional. Pesquisa do Núcleo de Comunicação e Educação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (NCE/ECA/USP). 1998. SP.

VIEIRA, Vera. Comunicação e Feminismo: as possibilidades da era digital. Tese (Doutorado em Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

Published

2016-05-02

How to Cite

Vieira, V. de F. (2016). Educommunication for women’s citizenship. Comunicação & Educação, 21(1), 61-71. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i1p61-71