The Program “Mais Educação” and Media Critics: challenges and capabilities

Authors

  • Eduarda Schneider Lemes Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Ricardo Fiegenbaum Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i1p41-49

Keywords:

sistema de interação social, educomunicação, leitura crítica, Mais Educação, jornal escolar

Abstract

This paper is a result from a survey about School Newspapers workshops, from the program “Mais Educação” of Ministry of Education, developed in a public school in Pelotas (RS). The program offers activities in extra time in ten macrofields, including Communication and Media Usage. This macrofield involves communication projects to stimulate critical reading of media through the appropriation by students of production techniques, mobilizing the concept of Educommunication. The workshops would be interactional devices, potentially critical, that create a social interaction system about the media, placing the issue of Critical Reading of Communication in the framework of media circulation in a society with high media coverage. We sought to investigate this process and its potential in the relationship between Communication and Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRAGA, José Luiz. A sociedade enfrenta sua mídia: Dispositivos sociais de crítica midiática. São Paulo: Paulus, 2006. 350 p.

BRASIL. Comunicação e Uso de Mídias. Série Cadernos Pedagógicos.Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade do Ministério da Educação. Brasília. Disponível em: <https://docs.google.com/folderview?usp=sharing&id=0B3qzwUftmEY0alUxM3VvTHBSeWc > Acesso em: 19 set. 2013.

GOTTLIEB, Liana. Da leitura crítica dos meios de comunicação à Educomunicação. In: Revista Trama Interdisciplinar: revista do PPG Interdisciplinar em Educação, Arte e História da Cultura do Instituto Presbiteriano Mackenzie. São Paulo, vol 1, n. 2, p. 97-113. Disponível em: <http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/download/3115/2618> Acesso em: 16 out. 2013.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: Cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1986. 327 p.

ROSÁRIO, Nísia Martins do. Mitos e Cartografias: novos olhares metodológicos na comunicação. In: MALDONADO, Alberto Efendy; BONIN, Jiani Adriana; ROSÁRIO, Nísia Martins do (orgs.) Perspectivas metodológicas em comunicação: desafios da prática investigativa. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2008. Parte III, p. 195–220.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas, 2011. 102 p.

Published

2016-05-02

How to Cite

Lemes, E. S., & Fiegenbaum, R. (2016). The Program “Mais Educação” and Media Critics: challenges and capabilities. Comunicação & Educação, 21(1), 41-49. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v21i1p41-49