Educommunication and Journalism

an analysis of the Communication/ Education relation in MT and MS from the contributions of Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p85-94

Keywords:

journalism, educommunication, communication and education, Paulo Freire, emancipation

Abstract

The objective of this article is to identify the relevance of Educommunication for Journalism programs, with emphasis in the Paulo Freire’s contributions, based on the experiences of Journalism programs in the state of Mato Grosso and Mato Grosso do Sul. The analysis starts from the applicability of Freire’s thought to journalistic studies, based on the reflections of Meditsch and Faraco, Oliveira, and Ijuim, and rescues the dialogue and critical training for the exercise of Journalism capable of promoting the emancipation and liberation of protagonist subjects, who assume control and responsibility in a mediated society conciliated by communication and technology. The experiences show the appropriation of the concept of Educommunication, from Soared and Citelli, in higher education, based on the tripod “teaching, research and extension.”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonia Alves Pereira, Universidade do Estado de Mato Grosso (Unemat)

    Master’s degree in Communication from USP. Expert in Distance Education from the National
    Service of Commercial Apprenticeship of Rio de Janeiro (Senac-RJ). Professor of the Journalism
    program at the Mato Grosso State University (Unemat).

  • Rose Mara Pinheiro, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

    PhD in Communication from the University of São Paulo (USP). Master’s degree in Social Communication from the Methodist University of São Paulo (Umesp). Professor of the Journalism program and of the Master’s degree in Communication at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS).

References

ARANHA, Angelo Sottovia. Cenário de convergência desafia a formação de jornalistas. In: BRONOSKY, Marcelo Engel; CARVALHO, Juliano Maurício (orgs.). Jornalismo e convergência. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014. p. 89-113.

BORDENAVE, Juan Díaz. O que é participação. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Jornalismo: relatório da Comissão de Especialistas instituída pelo Ministério da Educação. Brasília, DF, 2009. Disponível em: . Acesso em: 10 mar. 2017.

CITELLI, Adilson; OROFINO, Maria Isabel. Uma apresentação entre mediações. In: OROZCO GÓMEZ, Guillermo. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. São Paulo: Paulinas, 2014. p. 7-12.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

HOROCHOVSKI, Rodrigo Rossi; MEIRELLES, Giselle. Problematizando o conceito de empoderamento. In: Seminário Nacional Movimentos Sociais, Participação e Democracia, 2., 2007, Florianópolis. Anais… Florianópolis: UFSC, 2007. Disponível em: <http://www.sociologia.ufsc.br/npms/rodrigo_horochovski_meirelles.pdf>. Acesso em: 25 maio 2013.

IJUIM, Jorge Kanehide. A responsabilidade social do jornalista e o pensamento de Paulo Freire. Em Questão, Porto Alegre, v. 15, n. 2, p. 31-43, jul.-dez. 2009.

LAGO, Cláudia. Educomunicação e jornalismo. In: COLÓQUIO MATO-GROSSENSE DE EDUCOMUNICAÇÃO, 2., 2016, Alto Araguaia. Anais… São Paulo: Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais em Educomunicação, 2016. Disponível em: <http://www.educomunicacao.org/educom/2016/04/26/mesa-redonda-educomunicacao-no-ensino-superior-de-jornalismo/>. Acesso em: 10 out. 2018.

MACHADO, Salvatierra Eliany. Pelos caminhos de Alice: vivências na educomunicação e a dialogicidade no Educom.TV. 2009. 123 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

MEDINA, Cremilda. O signo da relação: comunicação e pedagogia dos afetos. São Paulo: Paulus, 2006.

MEDITSCH, Eduardo; FARACO, Mariana Bittencourt. O pensamento de Paulo Freire sobre jornalismo e mídia. Intercom, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 25-46, jan.-jun. 2003. Disponível em: <http://portcom.intercom.org.br/revistas/index.php/revistaintercom/article/view/1031>. Acesso em: 5 maio 2018.

MESSIAS, Claudio. Duas décadas de educomunicação: da crítica ao espetáculo. 2011. 240 f. Dissertação (Mestrado em Interfaces Sociais da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-24032012-102952/pt-br.php>. Acesso em: 5 maio 2018.

OLIVEIRA, Dennis. Jornalismo e emancipação: uma prática baseada em Paulo Freire. Curitiba: Appris, 2017.

OROZCO GÓMEZ, Guillermo. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. São Paulo: Paulinas, 2014.

PERUZZO, Cicília M. Krohling. Televisão comunitária. Rio de Janeiro: Mauad, 2007.

PINHEIRO, Rose Mara. A educomunicação nos centros de pesquisa do país: um mapeamento da produção acadêmica com ênfase à contribuição da ECA/USP na construção do campo. 2013. 223 f. Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-27022014-111812/pt-br.php>. Acesso em: 5 maio 2018.

ROTHBERG, Danilo. Jornalismo, educação profissional e diretrizes curriculares. In: SOARES, Murilo Cesar et. al. (orgs.). Mídia e cidadania: conexões emergentes. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 217-232.

SILVA FILHO, Genésio Zeferino. Educomunicação e sua metodologia: um estudo a partir de práticas de ONGs no Brasil. 2004. 268 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

SOARES, Ismar de Oliveira. Comunicação/educação: a emergência de um novo campo e o perfil de seus profissionais. Contato, Brasília, ano 1, n. 2, p. 19-74, jan.-mar. 1999.

______. Caminhos da educomunicação. São Paulo: Salesiana, 2001.

______. Educomunicação e terceiro entorno: diálogos com Galimberti, Echeverría e Martín-Barbero. Comunicação e Educação, São Paulo, ano 15, n. 3 p. 57-66, set.-dez. 2010.

______. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas, 2011.

VIANA, Claudemir Edson. O processo educomunicacional: a mídia na escola. 2000. 205 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

Published

2018-12-31

How to Cite

Pereira, A. A., & Pinheiro, R. M. (2018). Educommunication and Journalism: an analysis of the Communication/ Education relation in MT and MS from the contributions of Paulo Freire. Comunicação & Educação, 23(2), 85-94. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v23i2p85-94