Analysis of an Information Architecture associated with Multimodality in the training of high performance professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v9i2p130-149

Keywords:

Information Architecture, Informational Spaces, Multimodality

Abstract

The permanent training of professionals in any area of ​​knowledge is a challenge to be achieved today. With high-performing professionals is no different, they must master a wide range of disciplines ranging from human relationships to the domain of enterprise risk management. The research presents an analysis of the practical application of the concepts of information architecture, informational spaces and multimodality as a proposal to meet these demands of training of these professionals. The applied methodology was applied research, using questionnaires directed to professionals of high performance, to collect the data. The results of the research demonstrate a good acceptance of the model, initially with 94% of the evaluations concentrated between grades 8 to 10, concepts from good to great for the questions asked. The research indicates that the multimodality applied in the professional training can significantly help the reach of the information needs of the student, so that he can carry out his daily technical and managerial activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tomás Roberto Orlandi, Universidade de Brasília

    Doutorando em Ciências da Informação na UnB - Universidade de Brasília / FCI - Faculdade de Ciências da Informação, atuando como membro do grupo de pesquisa R.E.G.I.I.M.E.N.T.O. - Arquitetura da Informação, Linguística Computacional e Multimodalidade, Mídias e Interatividade, Mestre em Gestão do Conhecimento e da Tecnologia da Informação pela Universidade Católica de Brasília (2002), Especialista em Governança de TI pela Universidade de Brasília - UNB (2007), Especialista em Engenharia de Software pela Universidade Católica de Brasília (1990) e graduação em Tecnólogo em Processamento de Dados pela Universidade Católica de Brasília (1985). Professor de graduação nas áreas de análise de sistemas e modelagem de dados. Professor de pós-graduação nas áreas de Gerenciamento de Projetos, BSC voltado para TI e Engenharia de Software. Ministra cursos e palestras em várias instituições acadêmicas e empresarias, públicas e privadas.

  • Claudio Gottschalg Duque, Universidade de Brasília

    Possui graduação em Licenciamento em Letras habilitação em Português e Alemão pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (1994), mestrado em Psicolinguística no Programa de Pós-Graduação em Estudos Lingüísticos pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (1998), doutorado-sanduíche em Linguística Computacional no Angewandte Sprachwissenschaft und Computerlinguist - Justus-Liebig-Universität Giessen (2004) e doutorado em Produção e Gestão da Informação no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação pela Escola de Ciência da Informação (2005). Atualmente é coordenador do grupo de pesquisa "Research Expert Group for Intelligent Information in Multimodal Environment using Natural language Technologies and Ontologies"(R.E.G.I.I.M.E.N.T.O.), coordenador acadêmico do Doutorado Interinstitucional em Ciência da Informação UnB/UFES (DINTER), professor Adjunto da Faculdade de Ciência da Informação da Universidade de Brasília (FCI-UnB) e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informacao (PPGCINF-UNB). Foi Professor Visitante na Universidade de Mannheim no Grupo de Pesquisa de Dados e Ciência da Web (Data and Web Science) no semestre de inverno 2013/2014.Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Leitura e Escrita, atuando principalmente nos seguintes temas: sistemas de recuperação de informação, ontologia, lingüística computacional, sistemas inteligentes e web semântica.

Published

2018-10-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

ORLANDI, Tomás Roberto; DUQUE, Claudio Gottschalg. Analysis of an Information Architecture associated with Multimodality in the training of high performance professionals. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 9, n. 2, p. 130–149, 2018. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v9i2p130-149. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/incid/article/view/140614.. Acesso em: 18 may. 2024.