Competitive advantage and knowledge management
approaches in information units
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v11i1p93-113Keywords:
Knowledge management, Competitive advantage, Information management, Information unitsAbstract
This article argues the adoption of administrative and management conceptions in information units, without the necessary adequacies to its main objectives. Affirms that this position intends to bring professional recognition and prestige to these units to guarantee the continuity of its services. This study uses a bibliographic method and argues the applicability of the knowledge management proposals and of the competitive advantage, integrated to the information management and considers three possibilities of solution for the application of these management techniques in information’s units: I. Generic solution; II. Intermediate solution; and III. Restricted solution. Finally, this proposal for the application of knowledge management and competitive advantage integrated with the management of unit information intend to contribute to the maturation of an interdisciplinary view, with the information units as a background.
Downloads
References
ARAÚJO JR., R. H. Precisão no processo de busca e recuperação da informação. Brasília: Thesaurus, 2007.
BARBOSA, R. R. Gestão da informação e do conhecimento: origens, polêmicas e perspectivas. Informação & Informação, Londrina, v. 13, n. esp., p. 1-25, 2008.
CAVALCANTE, L. F. B; VALENTIM, M. Informação e conhecimento no contexto de ambientes organizacionais. In: VALENTIM, M. Gestão, mediação e uso da informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 235-254.
CHECKLAND, P. Systems thinking, systems practice. Chichester: John Wiley & Sons, 2000.
CHOO, Chun Wei. Gestão da informação para a organização inteligente: a arte de explorar o meio ambiente. Lisboa: Caminho, 2003a.
CHOO, Chun Wei. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. São Paulo: Senac, 2003b.
DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. 6. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
DRUCKER, P. Administração na era das grandes transformações. São Paulo: Elsevier, 2011.
GUTIÉRREZ, M. P. M. O Conhecimento e sua gestão em organizações. In: TARAPANOFF, K. Inteligência, informação e conhecimento em corporações. Brasília: IBICT, Unesco, 2006. p. 137-138.
HESSEN, J. Teoria do conhecimento. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
ICHIJO, K. Da administração à promoção do conhecimento. In: TAKEUCHI, Hirotaka; NONAKA, Ikujiro. Gestão do Conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2008.
KIM, W. C.; MAUBOURGE, R. A estratégia do oceano azul: como criar novos mercados e tornar a concorrência irrelevante. São Paulo: Campus, 2005.
KIMBERLY, J. R.; BOUCHIKHI, H. Projetando o local de trabalho personalizado. In: DAY, G. S.; SCHOEMAKER, P. J. H.; GUNTHER, R. R. Gestão de tecnologias emergentes: a visão da Wharton School, 2003. p. 342-357.
LE COADIC, Y. F. La science de l’information. Paris: Presses Universitaires de France, 2006.
MARTINET, B.; MARTI, Y. M. L’intelligence économique: comment donner de la valeur concurrentielle à l’entreprise. Paris: Éditions d’Organization, 2002.
McINERNEY, C. Compartilhamento e gestão do conhecimento: profissionais da informação em um ambiente de confiança mútua. In: TARAPANOFF, K. Inteligência, informação e conhecimento em corporações. Brasília: IBICT, UNESCO, 2006. p. 57-72.
McINERNEY, C. Knowledge management and the dynamic nature of knowledge. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 53, n.12, p. 1009-1018, 2002.
MERLAND, J. P. L’intelligence économique appliqué à la direction des systems d’information: demarche et fiches pratiques. Paris: CIGREF, 2005.
NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. The knowledge-creating company: how japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press, 1995.
OYEMOMI, O.; LIU, S.; NEAGA, I.; ALKHURAIJI, A. How knowledge sharing and business process contribute to organizacional performance: using the fsQCA approach. Journal of Business Research, v. 69, p. 5222-5227, 2016.
PONZI, L., J.; KOENIG, M. Knowledge management: another management fad? Information Research, Lund, v. 8, n. 1, oct. 2002.
POPPER, K. R. Lógica das ciências sociais. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2004.
PORTER, M. E. Competitive advantage: creating and sustaining superior performance. New York: Free Press, 2004.
PRAHALAD, C. K.; HAMEL, G. The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 1990.
STEWART, T. Capital intelectual: a nova vantagem competitiva das empresas. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
TARAPANOFF, K. Informação, conhecimento e inteligência em corporações: relações e complementaridade. In: TARAPANOFF, K. Inteligência, informação e conhecimento em corporações. Brasília: IBICT, Unesco, 2006. p. 19-36.
TAYLOR, R. S. Value-added process in information systems. Norwood: Ablex, 1996.
WERSIG, G.; NEVELING U. The phenomena of Information Science. The Information Scientist, v. 9, n. 4, p.127-140, 1975.
WILSON, T. D. A problemática da gestão do conhecimento. In: TARAPANOFF, K. Inteligência, informação e conhecimento em corporações. Brasília: IBICT, UNESCO, 2006. p. 37-55.
WILSON, T. D. The nonsense of knowledge management. Information Research, v. 8, n. 1, paper 144, 2002. Disponível em: http://InformationR.net/ir/8-1/paper144.html. Acesso em: 27 nov. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.