Gender relationships in the epistemological constitution of Library Science: Margaret Egan and Frances Henne at Chicago School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v13i1p197-215

Keywords:

Gender relations, Librarianship, Chicago School, Social Epistemology, School library

Abstract

It aims to discuss the influence of gender relations on the epistemological constitution of Librarianship in the context of the Chicago School movement. It addresses the concept history of “Social Epistemology”, proposed by Margaret Egan and Jesse Shera, but it has spread only as a theory of Shera. It highlights the work of Frances E. Henne, the first woman to compose the faculty of the University of Chicago who, despite being one of the greatest specialists in the School Library, was not recognized among the prominent names of the movement. Descriptive and qualitative research from bibliographic sources analyzed from the perspective of the historical method. The results discuss female restraint in the scientific field, showing that the role of Egan and Henne has not yet been properly recognized and that gender relations have influenced the epistemological constitution of the area.

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Author Biographies

  • Keitty Rodrigues Vieira, Universidade Federal de Santa Catarina

    Doutora e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC),com graduação em Biblioteconomia - Habilitação em Gestão da Informação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Atualmente é membro do Grupo de Pesquisa Organização do Conhecimento e Gestão Documental - KOD(UFSC).

  • Cezar Karpinski, Universidade Federal de Santa Catarina

    Professor Associado I da Universidade Federal de Santa Catarina onde atua nos cursos de graduação em Arquivologia, Biblioteconomia e Ciência da Informação, e no curso de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Bacharel em Filosofia, mestre e doutor em História. Atuação e pesquisa na área de Ciência da Informação, nas interfaces: Informação e Memória; Estudos históricos e epistemológicos da Ciência da Informação; História dos Arquivos e das Bibliotecas; Patrimônio cultural, natural e documental; Conservação Preventiva. Ciência da Informação e Interdisciplinaridade; Gestão da Informação e do Conhecimento. Na área de História é especialista em História e Meio Ambiente, Rio Iguaçu (Séculos XIX e XX), Patrimônio Ambiental, Cataratas e Parque Nacional do Iguaçu, Hidrelétricas e História Oral.

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Published

2022-07-01

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Articles

How to Cite

VIEIRA, Keitty Rodrigues; KARPINSKI, Cezar. Gender relationships in the epistemological constitution of Library Science: Margaret Egan and Frances Henne at Chicago School. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 13, n. 1, p. 197–215, 2022. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v13i1p197-215. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/incid/article/view/184987.. Acesso em: 18 may. 2024.