Information Literacy and Organizational Culture: key elements to construct organizational memory

Authors

  • Selma Letícia Capinzaiki Ottonicar Universidade Estadual Julio de Mesquita Filho -UNESP Marília
  • Luis Fernando Condutta Universidade Estadual Julio de Mesquita Filho-UNESP Marília, Departamento de Ciência da Informação
  • Marcia Cristina de Carvalho Pazin Vitoriano Universidade Estadual Julio de Mesquita Filho-UNESP Marília, Departamento de Ciência da Informação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v7i1p111-130

Keywords:

memória organizacional, competência em informação, cultura organizacional

Abstract

The organizations produce and absorb information and knowledge in all activities and because of that they adopt organizational memory as a strategy to develop information and knowledge management. So this paper has the following question as a research problem: what are the influences of the elements of organizational culture and information literacy to create and develop organizational memory? This paper aims to explain the relation between the elements of organizational culture to create and use the organizational memory. This research is relevant because the organizational culture orientated to information literacy is a key factor to build knowledge. Thus the methodological procedures involve a bibliographical research about organizational memory, information literacy and the elements of organizational culture suggested by Schein (2009) as a subsidy to build a board connecting those themes in the organizational context. So, the culture that value information literacy contributes to memory, since professionals want to expand their abilities, capacities and knowledge to create and use the memory. The results indicate that the development of organizational memory depends on the elements of organizational culture which are capable of influence information literacy of professionals and also the use of that memory by the members of organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Selma Letícia Capinzaiki Ottonicar, Universidade Estadual Julio de Mesquita Filho -UNESP Marília
    Mestranda em Ciência da Informação na Faculdade de Filosofia e Ciências da UNESP Marília/SP.
  • Luis Fernando Condutta, Universidade Estadual Julio de Mesquita Filho-UNESP Marília, Departamento de Ciência da Informação
    Mestrando em Ciência da Informação na Faculdade de Filosofia e Ciências UNESP Marília
  • Marcia Cristina de Carvalho Pazin Vitoriano, Universidade Estadual Julio de Mesquita Filho-UNESP Marília, Departamento de Ciência da Informação
    Doutora e mestre em História Social pela Universidade de São Paulo, é bacharel em História pela mesma universidade. Especialista em Organização de Arquivos, pelo IEB/USP. É docente do Departamento de Ciência da Informação - Arquivologia, da Faculdade de Filosofia e Ciências da Unesp. Foi responsável técnica de Códice - Memória & Arquivo Ltda, empresa de assessoria para implantação de projetos de gestão documental e memória institucional. Também atuou como Gerente de Documentação e Projetos da Fundação Patrimônio Histórico da Energia e Saneamento. Foi professora do curso de pós-graduação em Gestão Arquivística da Fundação Escola de Sociologia e Política-FESP e do curso Introdução ao tratamento e à política dos arquivos, da PUC/SP (Cedic/Cogeae). Também atuou como docente em cursos de extensão na ARQ-SP e no curso de Especialização em Organização de Arquivos - IEB/USP. É autora de diversos artigos e do livro Arquivos de organizações privadas: funções administrativas e tipos documentais.

Published

2016-04-05

Issue

Section

Articles

How to Cite

OTTONICAR, Selma Letícia Capinzaiki; CONDUTTA, Luis Fernando; VITORIANO, Marcia Cristina de Carvalho Pazin. Information Literacy and Organizational Culture: key elements to construct organizational memory. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 7, n. 1, p. 111–130, 2016. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v7i1p111-130. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/incid/article/view/90088.. Acesso em: 18 may. 2024.