A “historical bibliographical impression” of Comenius: from culture to print culture in the Comenius´s book
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v8i1p4-23Keywords:
Book, Book Philosophy, Comunius, Print cultureAbstract
The research is part of the project "Historical Epistemology of library and informacion science thought: the language web between institutions, concepts, artifacts and inter-subjects", developed in the context of the Library Science School from the Federal University of the State of Rio de Janeiro (Unirio). The study includes two main axes: a) a historical epistemology, interested in a look at the ways in which the ideas are established in the changing time-space, and b) a philosophy of culture, oriented for the concepts and the built of the cultural dynamics. The theoretical framework is established from originating sources of the fields Library & Information Science, Education and History (more specifically, studies of the History of Book domain). As a methodological approach, carried out historical-bibliographical study, focusing on bibliológico thought, with a view to understanding the cultural margins of influence of print culture in pedagogical thinking of Johann Amos Comenius (1592-1670). Part of the results of a larger study, the general approach of the study sought to demarcate the clear indications of print culture in the development of concepts of Philosophy of Education present in the greatest work of Comenius, the Didactica Magna, in 1657. The conclusive directives seek to prove the theoretical modes of influence of a Book Philosophy and your the sociocultural impact on modern thoughtDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2017-04-20
Issue
Section
Articles
License
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.
How to Cite
SILVA, Roge Cavalcante da; SALDANHA, Gustavo Silva. A “historical bibliographical impression” of Comenius: from culture to print culture in the Comenius´s book. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 8, n. 1, p. 4–23, 2017. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v8i1p4-23. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/incid/article/view/125094.. Acesso em: 1 jun. 2024.