Reading mediation and literature mediation in early childhood education for the integral development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v12i2p89-108

Keywords:

School library, Common National Curricular Base - BNCC, Children's literature, Integral development

Abstract

It presents research whose objective is to analyze children's literature and its mediation in the integral development of the child, according to the Common National Curricular Base (BNCC) for the integral development of children from 0 to 5 years. It is documental bibliographic research with a qualitative approach, from the search in the Database on Information Science (BRAPCI) where documents were recovered by the terms mediation of reading and mediation of literature to obtain the conceptualization and practices of mediation in libraries and with documental analysis of the document Common National Curriculum Base to obtain subsidies of what is the subject's full education. It is observed that there are incipient concepts in the scientific literature regarding the differentiation between reading mediation and literature mediation, however, they are different, because while reading mediation involves aspects of literacy, literature mediation addresses practices that relate to knowledge of the world and leisure. Concerning practices carried out in libraries, they can be adapted and based on the BNCC objectives for the integral development of children from 0 to 5 years of age, which are the focus of this study, from children's literature and literature mediation. Through children's literature and its mediation in school libraries, it is possible to initiate the integral development of children from 0 to 5 years old. With practices aligned with the objectives of the BNCC, adapting to activities for the respective age group, it is possible to have the formation of critical subjects capable of fully developing in the educational field.

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Author Biographies

  • Ana Caroline Abreu, Prefeitura Municipal de Curitibanos

    Graduada em Pedagogia pela Universidade do Contestado, com especialização em Literatura Infantil. Atualmente é professora na Prefeitura Municipal de Curitibanos e acadêmica do curso de Biblioteconomia pela Unochapecó. 

  • Jéssica Bedin, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação na Universidade Federal de Santa Catarina, mestre em Ciência da Informação (2017), especialista em Gestão de Bibliotecas Escolares (2015) e bacharel em Biblioteconomia (2014) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Participa do grupo de pesquisa Gestão Estratégica da Informação, Empreendedorismo e Inovação. Atua como Professora e Coordenadora do curso de Biblioteconomia EaD da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ).

  • Priscila Machado Borges Sena, Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas de Informação e Instituições (FEBAB)

    Doutora (2020) e Mestra (2014) em Ciência Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina/Florianópolis. Especialista em Gestão do Conhecimento pela Faculdade Integrada da Grande Fortaleza (2012). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Mato Grosso/Rondonópolis (2009). Experiência na área de Ciência da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: fontes de informação; ecossistemas de startups; empreendedorismo; tecnologia e inovação; gestão documental; gestão da informação; gestão do conhecimento; bibliotecas universitárias na educação a distância e; bibliotecas escolares. Participou do Grupo de Pesquisa Informação, Tecnologia e Sociedade (GrITS), do Grupo de Estudos em Biblioterapia, Bibliotecas Escolares e Leitura (GEBBEL), do Instituto de Pesquisas Biblion (BIBLION), e do Grupo de Pesquisa Via Estação do Conhecimento (VIA). Atuou como Professora Substituta de 2015 a 2016 no Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina. Sua tese de doutorado, sob a orientação da professora doutora Ursula Blattmann, versou sobre Fontes de Informação no Ecossistema de Startups de Florianópolis. Realizou Doutorado Sanduíche na Universidad Carlos III de Madrid, sob a orientação do professor doutor José Antonio Moreiro González. Está Editora de Relacionamento na Revista ACB; Diretora de Formação Política e Profissional (Gestão 2020-2023) na Federação Brasileira de Associações de Bibliotecários, Cientistas de Informação e Instituições (FEBAB); Bibliotecária Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Bibliotecas Escolares do Conselho Regional de Biblioteconomia da 14ª região (CRB 14); Professora na MPGED e; Integrante da Iniciativa eCÓDICE, um repositório de eventos online. E-mail para contato: priscilasena.pesquisa@gmail.com.

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Published

2021-11-30

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Articles

How to Cite

ABREU, Ana Caroline; BEDIN, Jéssica; SENA, Priscila Machado Borges. Reading mediation and literature mediation in early childhood education for the integral development. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 12, n. 2, p. 89–108, 2021. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v12i2p89-108. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/incid/article/view/180362.. Acesso em: 1 jun. 2024.