Informational practices in the construction of transgender identity
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v14i2p69-84Keywords:
Transgender women, Information practices, Gender identityAbstract
Transgender people have specific information needs, behaviors and practices. This article presents the relationship between the informational practices of transgender women and their perceptions of their gender identities. The methodological framework is based on a conceptual model, using a qualitative approach and with descriptive purpose. The sample was composed of women who consider themselves in the process of gender transition and the snowball technique was used. Data were collected using semi-structured interviews and then analyzed using thematic coding. The main results are that information needs and the practices used during the search, access and use processes are associated and influenced by health issues, cognitive and physical construction, and the dissemination of knowledge to other people who are undergoing the same process. From this relationship with information, women begin to visualize the construction of their personalities, bodies and, finally, identities.
Downloads
References
ADAMS, S. S.; PEIRCE, Kate. Is there a transgender canon? Information seeking and use in the transgender community. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE CANADIAN ASSOCIATION OF INFORMATION SCIENCE, 2006, Toronto. Proceedings [...]. Toronto: CAIS, 2006. p. 1-7.
BERTI, I. C. I. W.; ARAÚJO, C. A. A. Estudos de usuários e práticas informacionais: do que estamos falando? Informação e Informação, Londrina, v. 22, n. 2, p. 389-401, maio/ago. 2017. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/31462. Acesso em: 06 jun. 2023.
ARAÚJO, C. A. Á. O que são práticas informacionais?. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 2, n. esp., p. 217-236, out. 2017. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/20655. Acesso em: 06 jun. 2023.
BENTO, B. Política da diferença: feminismos e transexualidades. In: COLLING, L. (Org.). Stonewall 40+ o que no Brasil?Salvador: EDUFBA, 2011. p. 79-110.
BUTLER, Judith P. Problemas de gênero: feminismo e subversão de identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CASE, D. O.; GIVEN, L. M. Looking for information: a survey of research on information seeking, needs, and behaviour. United Kingdom: Emerald, 2016.
CASTELLS, M. O poder da identidade. São Paulo: Paz e terra, 1999.
CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 2. ed. São Paulo: SENAC, 2006.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CROTTY, M. The foundations of social research: meaning and perspective in the research process. London: Sage, 1998.
DUBAR, C. A socialização: construção das identidades pessoais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FLICK, U. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
HERNÁNDEZ SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ CALLADO, C.; BAPTISTA LUCIO, M. P. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
JARDINE, F. M. Inclusive information for trans* persons. Public Library Quaterly, v. 32, n. 3, p. 240-262, 2013.
JESUS, J. G. Orientação sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Brasília: Autor, 2012.
KVALE, S. Interviews: an introduction to qualitative research interviewing. London: SAGE, 1996.
MARANHÃO FILHO, E. M. A. “Inclusão” de travestis e transexuais através do nome social e mudança de prenome: diálogos iniciais com Karen Schwach e outras fontes. Oralidades, v. 6, n. 11, p. 90-115, jan./jul., 2012.
MARTÍNEZ-SILVEIRA, M.; ODDONE, N. Necessidades e comportamento informacional: conceituação e modelos. Ciência da Informação, Brasília, v. 36, n. 1, p. 118-127, maio/ago. 2007. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1182. Acesso em: 06 jun. 2023.
POHJANEN, A. M.; KORTELAINEN, T. A. M. Transgender information behaviour. Journal of Documentation, v. 72, n. 1, p. 172-190, 2016.
ROSALDO, M. Z. A mulher, a cultura e a sociedade: uma revisão teórica. In: ROSALDO, M. Z.; LAMPHERE, L. (Org.). A mulher, a cultura e a sociedade. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1979. p. 33-64.
SARACEVIC, T. Information science. In: BATES, M. J.; MAACK, M. N. (Org.). Encyclopedia of Library and Information Science. New York: Taylor & Francis, p. 2570-2586, 2009.
SILVA, T. T. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 73-102.
TAYLOR, R. S. Value-added processes in information systems. Norwood: Ablex Publishing, 1986.
VENCATO, A. P. Confusões e estereótipos: o ocultamento de diferenças na ênfase de semelhanças entre transgêneros. Cadernos AEL, v. 10, n. 18-19, p. 189-213, 2003.
WILSON, T. D. Human information behaviour. Informing Science, v. 3, n. 2, p. 49-55, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elton Martires Pinto, Fernando César Lima Leite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.