Habits and information: Peircean contributions to the analysis of interpretative effects in digital communication
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v14i2p4-23Keywords:
Information, Semiotics, Habits, Information philosophyAbstract
This bibliographic research reflects on how content broadcasted by digital platforms can impact the relations that structure information-habit-action based on Peirce’s semiotics. Our central hypothesis states that Peircean semiotics can provide elements to help understand the informational processes that direct the habit development. In times of Big Data, Information Society, digital media, fake news, it is imperative to comprehend the dynamics involving information and its relationship with human conduct. Peirce’s characterization of information as a process brings elements that help understand the relations between information and action. According to Pierce, as a sign and its correlates adequately convey the form of the object to an interpretant, the information therein directs human conduct. As the use and dissemination of digital platforms become essential in industrialized societies, the concept of information changes and consequently influences individual and collective conduct. To unveil this relationship, we distinguish between habits of action and habits of conduct, proposing that understanding the relations between information, habits and action can point out the impact of information technologies in individual and collective conduct.
Downloads
References
CANNIZZARO, Sara. Internet memes as internet signs: a semiotic view of digital culture. Sign Systems Studies, ed. 44, v. 4, p. 562-586, 2016.
FARIAS, Priscila Lena. Semiótica e cognição: os conceitos de hábito e mudança de hábito em C. S. Peirce. Revista Eletrônica Informação e Cognição, v. 1, n. 1, p. 12-16, 1999.
FLORIDI, Luciano. Open problems in the philosophy of information. Metaphilosophy, v. 35, n, 4, p. 554-582, 2002a.
FLORIDI, Luciano. The information society and its philosophy: introduction to the special issue on “the philosophy of information, its nature and future developments”. 2009. Disponível em: http://www.philosophyofinformation.net/publications/pdf/tisip.pdf. Acesso em: 5 fev. 2022.
FLORIDI, Luciano. What is the philosophy of information? Metaphilosophy, v. 33, n. 1-2, p. 123-145, 2002. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1467-9973. Acesso em: 20 jan. 2022.
GONZALEZ, Maria Eunice Quilici; NASCIMENTO, Thiago Carreira Alves; HASELAGER, Willem Ferdinand Gerardus. Informação e conhecimento: notas para uma taxonomia da informação. In: FERREIRA, A.; GONZALEZ, M. E. Q.; COELHO, J. G. (Ed). Encontros com as ciências cognitivas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2004. p. 195-220.
GONZALEZ, Maria Eunice Quilici; SOUZA, Renata Silva; SILVEIRA, Lauro Frederico Barbosa da. Admirabilidade e ação autônoma: uma reflexão filosófica na era dos Big Data. In: GHIZZI, Eluíza Bortolotto; DANTAS, Lúcia Ferraz Nogueira de Souza; MADEIRA, Marcelo S.; GONZALEZ, Maria Eunice Quilici; AIUB, Mônica (Org.). Sementes de pragmatismo na contemporaneidade. São Paulo: FiloCzar, 2018. p. 257-277.
Ibri, Ivo Assad. Kósmos Noétos: A arquitetura Metafísica de Charles S. Peirce. São Paulo: Perspectiva Hólon, 1992.
JORENTE, Maria José Vicentini; SANTOS, Plácida L. V. Hábitos, rupturas e novas possibilidades de compartilhamento de informação e de conhecimento. Informação & Sociedade: Estudos; v. 20, n. 3, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/91195. Acesso em: 18 out. 2023.
KOERBEL, Alan. O que é mídia social, rede social, plataforma e canal de marketing. Guia Ekyte. 2019. Disponível em: https://www.ekyte.com/guide/pt-br/conceitos/o-que-e-midia-social-rede-social-plataforma-e-canal-de-marketing. Acesso em: 28 jan. 2022.
MATHEUS, Renato Fabiano. Rafael Capurro e a filosofia da informação: abordagens, conceitos e metodologias de pesquisa para a ciência da informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, 2005. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/32916. Acesso em: 17 fev. 2022.
MICHAELIS moderno dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, [20--?]. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/h%C3%A1bito/. Acesso em: 22 jan. 2022.
NÖTH, Winfried; GURICK, Amaral. A teoria da informação de Charles S. Peirce. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, São Paulo, ed. 5, p. 4-29, 2011.
PEIRCE, Charles Sanders. The collected papers of Charles Sanders Peirce. Ed. C. Hartshorne and P.Weiss. Edição eletrônica reproduzindo os seis primeiros volumes. Cambridge: Harvard University Press, (1866-1913) 1994.
PEIRCE, Charles Sanders. The collected papers of Charles Sanders Peirce. Ed. A. W. Burks Edição eletrônica reproduzindo os seis primeiros volumes. Cambridge: Harvard University Press, (1931-1935) 1958.
PEIRCE, Charles Sanders. The essential Peirce, v. 2 (1893-1913), Peirce Edition Project (Ed.). Bloomington, IN: Indiana University Press, 1988.
QUEIROZ, João. Classificações de signos de C.S. Peirce – de ‘on The Logic of Science’ ao ‘syllabus of certain topics of logic’. Trans/Form/Ação, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 179-195, 2007.
SALCEDO, D. A.; REVOREDO, T. M. O estado da arte da filosofia da informação na ciência da informação brasileira. DataGramaZero, v. 14, n. 6, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/7761. Acesso em: 18 out. 2023.
SANTAELLA, Lucia. O papel da mudança de hábito no pragmatismo evolucionista de Peirce. Cognitio, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 75-83, jan./jun. 2004.
SANTAELLA, Lucia. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.
SANTAELLA, Lucia. Semiótica aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
SILVEIRA, Lauro Frederico Barbosa da. Curso de semiótica geral. São Paulo: Quartier Latin. 2007.
SUAVE, Aline Laureano; ALBUQUERQUE, Ana Cristina de. Ciência da Informação e Filosofia da Informação: reflexões e relações. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 14, n. 1, p. 31-38, 2019.
VITTI-RODRIGUES, Mariana; MATULOVIC, Mariana; GONZALEZ, Maria Eunice Quilici. Informação-processo e abdução. In: ALVES, Marcos Antonio; GRÁCIO, Maria Claudia Cabrini; MARTINEZ-ÁVILA, Daniel (Org.). Informação, conhecimento e modelos. Marília: Oficina Universitária, 2017. (Coleção CLE v. 78). p. 131- 151.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Valdirene Aparecida Pascoal, Carlos Candido de Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, o autor concorda com as prerrogativas do DOAJ para periódicos de acesso aberto adotadas pela revista:
- concessão à revista o direito de primeira publicação sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), que permite acessar, imprimir, ler, distribuir, remixar, adaptar e desenvolver outros trabalhos, com reconhecimento da autoria.
- autorização para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista , como a publicação em repositorios institucionais desde que o reconhecimento da autoria e publicação inicial na InCID
- leitores podem ler, fazer download, distribuir, imprimir, linkar o texto completo dos arquivos sem pedir permissão prévia aos autores e/ou editores, desde que respeitado o estabelecido na Licença Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.