The Role of the Reference Librarian in the Academic Building Informational Literacy: an Intersectoral and Interdisciplinary Practice

Authors

  • Fabiana Pereira Santos Centro Universitário Una
  • Lucilia Regina de Souza Machado Centro Universitário Una

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v5i2p142-163

Keywords:

Interdisciplinarity, Information Literacy, Academic literacy, Reference librarian, Undergraduates

Abstract

This paper is an experience report interdisciplinary and intersectoral experienced by librarians, teachers, and graduate students involved in the construction of Information Literacy, specifically in the domain search capabilities unveiling of academic informational universe. This experience arose from the perception of professors of the course Research Methodology of Economics about the lack of students' knowledge of the features of information sources and their difficulties to find them. Was proposed to reference librarians that would help undergraduate students to build informational literate practices in academia. Two classes of librarians to conduct this work were offered. After preplanning, gave up the first class of search, selection and use of information sources. The second addressed the issue of knowledge representation and normalization of scholarly work. This report focuses, in particular, the activity and the know-how of reference librarians. Presents results of the experiment developed, the main ones being the following: a) the reference librarians have been called to a new task, the exercise of the function of educating; b) they have achieved the objectives in lived experience; c) they had different sources of information and explained their different shapes and functions; d) students used these sources to build their completion of course work; e) knowledge offered helped students to become more independent in their searches, the most critical in the selection and use of information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fabiana Pereira Santos, Centro Universitário Una
    Atualmente é bibliotecário/documentalista da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais e cursa mestrado profissional em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local no Centro Universitário -UNA.Possui graduação em Biblioteconomia e especialização em Gestão Estratégica da Informação na Universidade Federal de Minas Gerais (2012).
  • Lucilia Regina de Souza Machado, Centro Universitário Una
    Graduada em Ciências Sociais (UFMG, 1972), com mestrado (UFMG, 1979) e doutorado (PUC-SP, 1984) em Educação e pós-doutorado em Sociologia do Trabalho (Iresco, CNRS, França, 1997/98). É professora titular aposentada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente, está vinculada como professora ao Centro Universitário UNA (Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil), onde está responsável pela coordenação do Mestrado Profissional em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local. Desenvolve pesquisas e presta serviços técnicos especializados na área de educação, trabalho e educação, educação profissional, formação de professores, trabalho, gestão social, desenvolvimento local e políticas públicas. Lidera o grupo de pesquisa Desenvolvimento Local, Políticas Públicas e Tecnologias Sociais do Diretório de Grupos de Pesquisa no Brasil do CNPq. É membro da Comissão Executiva Nacional de Cursos Técnicos de Nível Médio - CONAC da Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica do Ministério da Educação.

Published

2014-09-25

Issue

Section

Case Report

How to Cite

SANTOS, Fabiana Pereira; MACHADO, Lucilia Regina de Souza. The Role of the Reference Librarian in the Academic Building Informational Literacy: an Intersectoral and Interdisciplinary Practice. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 5, n. 2, p. 142–163, 2014. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v5i2p142-163. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/incid/article/view/76319.. Acesso em: 1 jun. 2024.