The notion of information literacy and the sociology of education and labor: epistemological struggle

Authors

  • Marcos Aurelio Gomes Universidade Federal de Alagoas - UFAL / Professor Assistente Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG /Doutorando
  • Lígia Maria Moreira Dumont Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG/Professora Titular

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v6i2p84-105

Keywords:

Competence. Information literacy. Education. Labor.

Abstract

It presents the social and scientific dimension that the competency notion in contemporary takes to draw connections with the meaning and implications of qualification established through the relationship between education and labor and the restructuring of the means of production. Seeks to understand and collaborate with the reflection of the social and scientific uses of the term competence and interrelation with information literacy. Descriptive study, with qualitative analyzes from the literature of Library Science, Information Science and Sociology. The information literacy is displayed as a result of social changes, mainly educational thereby impacting traditional areas of accumulation and dissemination of information, such as libraries.

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Author Biographies

  • Marcos Aurelio Gomes, Universidade Federal de Alagoas - UFAL / Professor Assistente Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG /Doutorando
    Doutorando em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Mestre em Ciência da Informação (2005) e Especialista em Sistemas Automatizados de Informação (1995) ambos pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas e graduação em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal do Espírito Santo (1984). Atualmente exerce atividades de ensino e pesquisa como Professor Assistente da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), atuando principalmente nos seguintes temas: Estudos de Usuários e Necessidades de Informação, Marketing em Unidades de Informação, Competência em Informação e Unidades de Informação: Públicas, Escolares e Especializadas.
  • Lígia Maria Moreira Dumont, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG/Professora Titular

    Professora Titular do Departamento de Teoria e Gestão da Informação da ECI/UFMG. Possui doutorado em Ciência da Informação pela UFRJ em convênio com o IBICT e pós-doutorado pela École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris.

Published

2015-10-02

Issue

Section

Articles

How to Cite

GOMES, Marcos Aurelio; DUMONT, Lígia Maria Moreira. The notion of information literacy and the sociology of education and labor: epistemological struggle. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 6, n. 2, p. 84–105, 2015. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v6i2p84-105. Disponível em: https://www.periodicos.usp.br/incid/article/view/89929.. Acesso em: 9 jun. 2024.