Active Methodologies at UFBA’s Course of Italian Language: Report of an Innovative Experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i40p31-43

Keywords:

Digital technologies, Foreign language teaching, Contemporaneity

Abstract

This article is the result of one of the stages accomplished during my postdoctoral internship at the Postgraduate Program in Education and Contemporary (PPGEDUC / UNEB) in which I developed research directly in the Research Group in Geotechnologies, Education and Contemporary/GEOTEC on the theme: “Innovative experiences in teaching Italian: a critical theoretical investigation of the teaching practice itself”. It is an exploratory work and it proposes to make a critical reflection on my pedagogical practice from 2013 to the first semester of 2019, in the context of teaching the Italian language mediated by digital technologies. I will make a brief report of my experience so that, in parallel, I can establish a dialogue with some authors who have guided my work throughout these years of research and teaching: Freire (1996), Cortelazzo; Fiala; Piva Júnior; Panissom, Junqueira and Rodrigues (2018), Hetkoswski (2010), Santaella (2016), Lèvy (1999; 2003), Bacich (2016), Bakhtin (1979), Mill (2018). Finally, I will bring some propositions about the use of digital technologies in education, highlighting the urgent need for a change in the educational paradigm in the context of the 21st century.

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Author Biography

  • Jadirlete Lopes Cabral, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

    Jadirlete Lopes Cabral é Professora Associada 1 na Universidade Federal da Bahia, Mestre e Doutora em Língua e Literatura Italiana pela UFRJ, Pós doutora em tecnologias digitais e contemporaneidade pelo Programa de Pós Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEDUC/UNEB), onde atua como colaboradora junto ao Grupo de Pesquisa em Geotecnologias, Educação e Contemporaneidade (Geotec/UNEB). É vice líder do grupo de pesquisa Ensino e Aprendizagem de Línguas com Tecnologias Digitais (CNPq/UFBA), desde 2013. Sua formação acadêmica tem ênfase em: contemporaneidade, semiótica, metodologias de ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras com tecnologias digitais e elaboração de materiais didáticos digitais.

    Principais publicações:

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References

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2020-12-31

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Cabral, J. L. (2020). Active Methodologies at UFBA’s Course of Italian Language: Report of an Innovative Experience. Revista De Italianística, 40, 31-43. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i40p31-43