Active Methodologies at UFBA’s Course of Italian Language: Report of an Innovative Experience
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i40p31-43Keywords:
Digital technologies, Foreign language teaching, ContemporaneityAbstract
This article is the result of one of the stages accomplished during my postdoctoral internship at the Postgraduate Program in Education and Contemporary (PPGEDUC / UNEB) in which I developed research directly in the Research Group in Geotechnologies, Education and Contemporary/GEOTEC on the theme: “Innovative experiences in teaching Italian: a critical theoretical investigation of the teaching practice itself”. It is an exploratory work and it proposes to make a critical reflection on my pedagogical practice from 2013 to the first semester of 2019, in the context of teaching the Italian language mediated by digital technologies. I will make a brief report of my experience so that, in parallel, I can establish a dialogue with some authors who have guided my work throughout these years of research and teaching: Freire (1996), Cortelazzo; Fiala; Piva Júnior; Panissom, Junqueira and Rodrigues (2018), Hetkoswski (2010), Santaella (2016), Lèvy (1999; 2003), Bacich (2016), Bakhtin (1979), Mill (2018). Finally, I will bring some propositions about the use of digital technologies in education, highlighting the urgent need for a change in the educational paradigm in the context of the 21st century.
Downloads
References
BACICH, L. Ensino Híbrido: Proposta de formação de professores para uso integrado das tecnologias digitais nas ações de ensino e aprendizagem. Anais do Workshop de Informática na Escola, [S.l.], p. 679, nov. 2016. ISSN 2316-6541. Disponível em: <https://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/6875/4753>. Acesso em: 06/08/2020. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.679
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. M.E.G. Pereira. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1979.
BERTOLDO, H. L.; MILL, D. Tecnologia. In: MILL, D. (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, São Paulo: Papirus, 2018.
BRASIL.: Seminário Internacional do Programa Cultura Viva: Novos Mapas Conceituais. Ministério da Cultura, Pirenópolis, 2009.
BRASIL. Secretaria de Educação Superior. PORTARIA Nº 4.059, DE 10 DE DEZEMBRO DE 2004, publicada em DOU, de 13/12/2004, Seção 1, p. 34, <http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf>. Acesso em: 29/08/2020.
BRASIL. Ministério da Educação. PORTARIA Nº 2.117, DE 6 DE DEZEMBRO DE 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 131, dez. 2019. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913>. Acesso em: 29/08/2020.
CONTRERAS-ESPINOSA, R. S. Convergência midiática e educação. In: MILL, D. (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, São Paulo: Papirus, 2018.
CORTELAZZO, A.; FIALA, D. A. S.; PIVA JR., D.; PANISSOM, L.; JUNQUEIRA, M. R.; RODRIGUES, B. Metodologias ativas e personalizadas de aprendizagem: para refinar seu cardápio metodológico. RJ: Alta Books, 2018, 224 p.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança. 25ª ed. São Paulo: Edufscar, 1992. ISBN: 978-85-7753-177-6
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 33 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2003
HETKOWSKI, T. M. Geotecnologia: como explorar educação cartográfica com as novas gerações? In: XV Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ENDIPE), 2010, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, MG: UFMG, 2010.
LIMA Jr. A. S. de; HETKOWSKI, T. M. Educação e Contemporaneidade: por uma abordagem histórico-antropológica da tecnologia e da práxis humana como fundamento dos processos formativos e educacionais. In. LIMA Jr. A. S. de; HETKOWSKI, T. M. (Orgs). Educação e Contemporaneidade: desafios para a pesquisa e a pós-graduação. Rio de Janeiro: Quarteto, 2006 241-272.
MILL, D. (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, SP: Papirus, 2018.
PESCE, L.; HESSEL, A. Dialogia digital. In: MILL, D. (org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas, São Paulo: Papirus, 2018.
SANTAELLA, L. Adeus às fronteiras entre natureza e cultura. Revista Observatório Itaú Cultural: OIC. - N. 19 (nov. 2015/maio 2016). – São Paulo: Itaú Cultural, 2007-ISSN 1981-125X (versão impressa)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Italianística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista retém os direitos patrimoniais dos artigos e os publica simultâneamente sob uma Licença Creative Commons-Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações.