The child, the social mother and the orphanage: limitations and possibilities

Authors

  • Paula Cristina Nogueira Universidade Paulista
  • Liana Fortunato Costa Universidade de Brasília; Instituto de Psicologia; Departamento de Psicologia Clínica

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19769

Keywords:

Institutionalized child, Orphanage, Social mother

Abstract

This article intends to reflect the reality of children who are temporarily living in orphanages. The objective is to understand the role of the caretaker in charge of the children in this context. A qualitative research was developed in an institution that receives and takes care of children from birth to three years old. All the children are under the responsibility of a social mother. The "home" analyzed in the study was responsible for the care of twelve children and four adolescents (one of them being the biological child of the social mother). The study conducted a total of six observations utilizing etnomethodology, which focused on the social mother caring routines involving physical care, playing periods, feeding and going to bed. The observations led the researchers to conclude that a social mothers background qualifications are the most important aspect to be observed if we consider the importance of adequate care offered to children who have been living in orphanages, as a result of being of previous abandoned.

References

Eliacheff C. Corpos que gritam. São Paulo: Ática; 1995.

Golse B. Sobre a psicoterapia pais-bebê: narratividade, filiação e transmissão. São Paulo: Casado Psicólogo; 2003.

Winnicott DW. O ambiente e os processos de maturação. Trad. I. C. S. Ortiz. Porto Alegre: Artes Médicas; 1990.

Winnicott DW. Os bebês e suas mães. Trad. JL Camargo. São Paulo: Martins Fontes; 1999.

Winnicott DW. Da pediatria à psicanálise: obras escolhidas. Trad D. Bogomoletz. Rio de Janeiro: Imago, 2000.

Bowlby J. Formação e rompimento dos laços afetivos. Trad. A. Cabral São Paulo: Martins Fontes; 2001.

Bowlby J. Apego: a natureza do vínculo Trad. A Cabral. São Paulo: Martins Fontes; 2002. v.1.

Spitz R. O primeiro ano de vida. Trad. EMB Rocha. São Paulo: Martins Fontes; 2000.

Weber LND, Kossobudzki LHM. Filhos da solidão: institucionalização, abandono e adoção. Curitiba: Governo do Estado do Paraná; 1996.

Bosse-Platière S. Les maternités professionnelles. Toulouse: Érès; 1989.

David M. La parole est aux soignantes! In: DavidM. Organizador. Le bébé, ses parents, leurs soig-nantes. Ramonville Saint-Agne: Èrés; 2001. p.11-24.

David M. Pour une meilleure connaissance du-bébé. Contributions de l’Institute Emmi-Pikler. In:Szanto-Feder A. Organizador. Lóczy: un nouveauparadigme? L’institute Pikler à facettes multiples.Paris: Presses Universitaires de France; 2002. p.32-50.

Winnicott DW. Privação e delinqüência. Trad. A Cabral. São Paulo: Martins Fontes; 1999.

Golse B. Les très jeunes enfants en institution: un paradigme pour les psychanalystes. In: Szanto-Feder A. Organizador. Lóczy: Un nouveau paradigme? L’institute Pikler à facettes multiples. Paris: Presses Universitaires de France; 2002. p.23-29.

Justo JS. A institucionalização vivida pela criança de orfanato. In: Merisse A, Justo J S, Rocha LC, Vasconcelos MS. Organizadores. Lugares da infância: reflexões sobre a história da criança na fábrica, creche e orfanato. São Paulo: Arte & Ciência; 1997. p. 71-92.

Marin ISK. Febem, família, identidade: o lugar do outro. São Paulo: Escuta; 1999.

Pereira JMF A adoção tardia frente aos desafios na garantia do direito à convivência familiar Brasília (DF) ;2003. [Dissertação de Mestrado - Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília].

Demo P. Pesquisa e informação qualitativa: aportes metodológicos. Campinas: Papirus; 2001.

Haguette MTF. Metodologias qualitativas na sociologia. Petrópolis: Vozes; 2000.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec-Abrasco; 1992.

Durning P. Toute institution accueillant et soignan-tdes enfants est-elle potentiellement mal traitan-te? In: Gabel M, Jésu F, Manciaux M. Organizadores. Maltratainces institutionnelles: accueillir etsoigner les enfants sans les maltraiter Paris: Édi-tions Fleurus; 1998. p. 71-86.

Rapoport D. Du depot à l’accueil: vers des pou-ponnières différentes? In: Dolto F, Rapoport D, This B. Organizadores. Enfants en souffrance. Paris: Stock Laurence Pernoud; 1981. p. 51-79.

Appell G. L’érradication de la carence en collec-tivité. Risques encourus par les soignants de jeunes enfants séparés de leus famille. In: Soulé M. Organizador. Les soignants à risques dans les interactions en faveur de la petite enfance Paris: ESF; 1986. p. 43-59.

Bosse-Platière S, Dethier A, Fleury C, Pasquier NL. Accueillir le jeune enfant: quelle professinalisation? Ramonville Saint-Agne: Érès; 1995.

David M Institutions pour bébés: un bien, unmal? In: Delion P. Organizador. Le bébé et sesinstitutions Ramonville Saint-Agne: Èrés; 2001.p.7-15.

Winnicott DW. O brincar e a realidade. Trad.J. O.A. A. Abreu e V. Nobre. Rio de Janeiro: Imago; 1975.

David M, Falk J, Tardos A. Le bébé en souf france: accueil, soins thérapeutiques. In: Appell G, Tardos A. Organizadores. Prendre soin d’un jeune enfant. Ramonville Saint-Agne: Érès; 1998.p. 129-158.

Pikler E. Se mouvoir en liberté dès le premier âge.Trad. A. Szanto Vendôme: Presses Universitaires de France; 1978.

Pikler E. Importance du mouvement dans le developpement de la personalité. Med Infantil 1984;91A(3): 273-8.

Tardos A, David M. De la valeur de l’activitélibre du bébé dans l’elaboration du self. Devenir 1991;3(1): 9-33.

Fleury C. Muriel, Tünde et quelques réflexionssur le soin thérapeutique et l’attitude professionnelle. In: Clerget J. Organizador. L’accueil des tout-petits Ramonville Saint-Agne: Erès; 1998. p.69-85.

Tardos A. L’observation du nourrisson par lamère ou son substitute et ses effets sur l’imagequ’ils se font de l’enfant ainsi que, ce qui s’ensuit,sur leurs attitudes. In: Szanto A. Organizador. Lóczy: Un nouveau paradigme? L’institute Piklerà facettes multiplex Paris: Presses Universitairesde France; 2002. p. 61-71.

Published

2005-12-01

Issue

Section

Original Research