The teacher-baby responsiveness in a nursery school

Authors

  • Maria Cristina L Bressani
  • Cleonice A Bosa
  • Rita Sobreira Lopes

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19845

Keywords:

Psychology, Education, Child development, Infant, Children day-care centers, Nonverbal communication

Abstract

This study aimed to investigate the characteristics of teacher-baby communication in a nursery school. By doing this, our goal was to identify whether the teacher's interactional style shows indicators of responsiveness that, according to the literature on communication, are related to both social and language development. Four babies between 5 and 14 months old and their teacher participated in the study. An observational study was conducted with both the children and the teacher being filmed in a situation of group interaction. The videos were coded by two independent coders based on the child's and teacher's behaviours. Three main child's categories were generated: crying, exploration/play and conflict/struggle for attention. The teacher's verbal categories were: questions, commentaries, commands and other verbal behaviours. The nonverbal behaviours were: physical contact, relations with objects and absence of interaction. The results showed indicators of teacher's responsiveness to the child's bids for attention and suggest that the quality of social interaction seems to be dependent on the adult/baby ratio in the classroom.

References

Oliveira ZM, Mello AM, Vitória T, Rossetti-Ferreira MC. Creches: Crianças, faz de conta e cia. Petrópolis: Vozes; 1996.

Piccinini CA, Rapoport A. O ingresso e adaptação de bebês e crianças pequenas à creche: Alguns aspectos críticos. Psic: Refl e Crítica. 2001; 14(1): 81-95.

Rossetti-Ferreira MC, Amorim KS, Vitória T. A creche enquanto contexto possível de desenvolvimento da criança pequena. Rev Bras Cresc e Des Humano. 1994; IV(2):35-40.

Brazelton TB. Momentos decisivos do desenvolvimento infantil. São Paulo: Martins Fontes; 1994.

Lordelo ER. Educadoras de Creche: Concepções e práticas. Interação. 1998; 2: 113-32.

Veríssimo MLOR, Fonseca RMGS. O cuidado da criança segundo trabalhadoras de creches. Rev Latino-Americana Enf. 2003;11(1):28-35.

Ramos AIL , Porto Alegre AM. Cuidar e educar no berçário: A superação de um paradoxo na educação infantil. Pátio Educação Infantil 2003;1:29-31.

Rossetti-Ferreira MC. A necessária associação entre educar e cuidar. Pátio Ed Inf. 2002; 1: 10-2.

Zabalza MA. Cuidado versus educação: O dilema institucional das escolas infantis. Pátio Ed Inf. 2003;1:13-5.

Goulart IB. A relação pedagógica. Est sobre Edu. 2002; 1: 39-47.

Ribas AFP, Seidl de Moura ML, Ribas Jr RC. Responsividade materna: Levantamento bibliográfico e discussão conceitual. Psic: Refle Crítica. 2003; 16(1): 137-45.

Ribas AFP, Seidl de Moura ML. Responsividade materna e teoria do apego: Uma discussão crítica do papel dos estudos transculturais. Psic: Refl Crítica. 2004;17(3):315-22.

Ainsworth MDS, Blehar MC, Waters E, Wall S. Patterns of attachment. NJ: Hillsdale; 1978.

Gomes V. As futuras práticas parentais: um diálogo entre apego e sócio cognição [tese].Porto Alegre (RS): Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul;2007.

Bates E, Benigni L, Bretherton I, Camaioni L, Volterra V. The emergence of symbols: Cognition and communication in infancy. New York: Academic Press; 1979.

Trevarthen C. Communication and cooperation in early infancy: A description of primary intersubjectivity. In: Bulova M, editor. Beforespeech: The beginnings of human communication London: Cambridge University; 1979. p. 321-47.

Carpenter M, Nagell K, Tomasello M. Socialcognition, joint attention and communicative competence from 9 to 15 months of age. Monographs of the Society for Research in Child Development 1998; 63, (4, serial No 255).

Paul R, Shiffer M. Communicative initiations in normal and late-talking toddlers. Applied Psycholinguistics. 1992;12: 420-31.

Scaife M, Bruner J. The capacity for joint attention in the infant. Nature. 1975; 253:265-66.

Bosa C. Atenção compartilhada e identificação precoce do autismo. Psic: Refl e Crítica. 2002;15:77-88.

Mundy P, Sigman M. Specifying the nature of the social impairment in autism. In: Dawson G, editor. Autism: New perspectives on nature, diagnosis, and treatment New York: Guilford;1989. p. 3-21.

Hobson P. Understanding persons: The role of affect. In: Baron-Cohen S, Tageflusberg H, Cohen DJ, editors. Understanding other minds: Perspectives from autism. Oxford: Oxford Medical Publications; 1993. p. 205-27.

Borges LC, Salomão NMR. Aquisição da linguagem: Considerações da perspectiva da interação social. Psic: Refl e Crítica. 2003;16(2):327-36.

Braz FS, Salomão NMR. A fala dirigida a meninos e meninas: Um estudo sobre o Input materno e suas variações. Psicologia: Reflexão e crítica 2002;15 (2): 333-44.

Sígolo SR. Diretividade Materna e socialização de crianças com atraso de desenvolvimento. Cad de Psic e Edu. 2000; 10(19): 47-54.

Snow CE. Questões no estudo do Input: Sintonia, universalidade, diferenças individuais e evolutivas, e causas necessárias. In: Fletcher P, MaC Whinney B, editores. Compêndio da linguagem da criança. Porto Alegre: Artes Médicas; 1997. p. 153-64.

Véras RM, Salomão NMR. Interações entre díades mãe-criança que apresentam linguagem expressiva típica e díades mãe-criança que apresentam a linguagem expressiva atrasada. Interação em Psic. 2005;9(1):165-76.

Martin JA. Personal and interpersonal components of responsiveness. In: Bornstein MH, editor. Maternal Responsiveness: Characteristics and consequences. San Francisco: Jossey-Bass; 1989. p. 5-14.

Robson C. Observational methods. In: Robson C, editor. Real World Research: A Resource for Social Scientists and Practitioner Researchers. Oxford: Blackwell; 2002. p. 309-45.

Laville C, Dionne J, editores. A construção do saber: Manual de metodologia da pesquisa em Ciências Humanas. Porto Alegre: Artes Médicas; 1999.

Bates E. Language and context. New York: Academic Press; 1976.

Seidl de Moura ML, Ribas AFP. Desenvolvimento e contexto sociocultural: Agênese da atividade mediada nas interações iniciais mãe-bebê. Psic: Refl e Critica. 2000; 13(2): 245-56.

Brazelton TB, Cramer BG. As primeiras relações. São Paulo: Martins Fontes; 1992.

Bruner J. The social context of language as acquisition. Language and communication1981; 1 (2-3): 155-78.

Bowlby J. Uma base segura: Aplicações clínicas da teoria do apego. Porto Alegre: Artes Médicas; 1989.

Winnicott DW. A teoria do relacionamento paterno-infantil. In: Winnicott DW, editor. O ambiente e os processos de maturação. Porto Alegre: Artes Médicas; 1983. (Original publicado em 1960). p. 38-54.

Winnicott DW. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago; 1975. (Original Publicado em1971).

Winnicott DW. Comunicação e falta de comunicação levando ao estudo de certos opostos. In: Winnicott DW, editor. O ambientee os processos de maturação. Porto Alegre: Artes Médicas; 1983. (Original publicado em1963). p. 163-74.

Alvarenga P, Piccinini CA. Práticas educativas maternas e problemas de comportamento empré-escolares. Psic: Refl e Crítica. 2001; 14(3):449-60.

Prefeitura Municipal de Porto Alegre. Resolução 003/2001 do Conselho Municipal de Educação (CME) 2001. Retirado em 10/01/2006 da página da Web da Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura de Porto Alegre: http://lproweb.procempa.com.br/pmpa/prefpoa/smed/usu_doc/res00301.pdf

Bowlby J. Apego. São Paulo: Martins Fontes; 1984.

Published

2007-12-01

Issue

Section

Original Research