Knowledge and pratices in breastfeeding promotion by workers of a child day care center

Authors

  • Aline Ferreira Maciel Universidade de São Paulo; Escola de Enfermagem
  • Maria de La Ó Ramallo Veríssimo Universidade de São Paulo; Escola de Enfermagem; Departamento de Enfermagem Materno- Infantil e Psiquiátrica

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19977

Keywords:

Breastfeeding, day care centers, child instruction

Abstract

Since breastfeeding is a behaviour which can be influenced by environmental and personal factors, this study aimed to characterize the workers' knowledge and practices of a Child Day Care Center regarding to this action. Ten professionals of a Child Center (CC) who worked from 2003 to 2007 caring for infants under one year old were interviewed. The results were organized in four themes. The first one, The Importance of Breastfeeding at the Day Care Center, highlights its relation to the infant's development, to the adaptation of the children to CC and to child's connection to mother. Probably those are empirical knowledge, which come from the daily practice or the media. When they are reinforced to the mothers at the child's enrollment and during other contacts they can impact on keeping or not breastfeeding. The theme Breastfeeding depends on the mother's interest points out that mothers often give up breastfeeding and that decision comes from lack of persistence in overcoming difficulties related to work, once their access to CC for breastfeeding is free. Regarding to Easiness Related to Breastfeeding at the Day Care Center, it is emphasized the support offered by the facility, the legal guarantee to breastfeeding and the practices of the workers to reinforce the importance of breastfeeding to the mothers. The Difficulties Related to Breastfeeding at the Day Care Center comprise the distance between workplace and the CC, as well the dependence of the workers to waiting the mother for breastfeeding. The development of a breastfeeding support network with healthcare facilities would strengthen the CC workers regarding to the benefits of breastfeeding and to the action strategies to promote this practice.

References

Organização Mundial da Saúde (OMS), Fundo das Nações Unidas para Infância e Adolescência (UNICEF). Amamentação garante saúde ao bebê e à mãe. Brasília; 1989 [acesso em 15 mar 2007]. Disponível em: http://www.unicef.org/brazil/aleitamento.htm

Brasil. Ministério da Saúde. Instituto Nacional de Alimentação e Nutrição (INAN).Proteção, promoção e apoio ao aleitamento materno: o papel especial dos serviços maternos-infantis. Uma declaração conjunta OMS/UNICEF. Brasília: 1989.

Braga NP, Rezende MA, Fujimori E. Amamentação em creches no Brasil. Rev. Bras. Crescimento Desenvolv Hum. 2009;19(3): 465-474.

Narchi NZ, Fernandes RAQ, Dias LA, Novais DH. Variáveis que influenciam amanutenção do aleitamento materno exclusivo. Rev. Esc. Enferm. USP. 2009;43(1): 87-94.

Ichisato SMT, Shimo AKK. Revisitando o desmame precoce através de recortes da história. Rev. Latino-Am Enfermagem. 2002; 10(4):578-85.

Almeida JAG, Novak FR. Amamentação: um híbrido natureza-cultura. J. Pediatr. 2004; 80(5):119-125.

Sousa FRN, Taveira GS, Alemida RVD, Padilha WWN. O Aleitamento Materno e sua Relação com Hábitos Deletérios e Maloclusão Dentária. Pesq. Bras. Odontoped. Clin. Integr. 2004; 4(3): 211-216.

Spinelli MGN, Sesoko EH, Souza JMP, Souza SB de. A situação de aleitamento materno de crianças atendidas em creches da Secretaria da Assistência Social do Município de São Paulo - Região Freguesia do Ó. Rev. Bras. Saúde Matern. Infant. 2002; 2 (1): 23-28.

Veríssimo MLOR, Rezende MA, Fonseca RMGS . Relações creche família segundo educadoras de creches. Rev Bras. Crescimento Desenvolv. Hum. 2003; 13(1): 54-68.

Ministério da Educação (BR), Secretariada Educação. Lei de Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Lei nº 9394 de20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC; 1996 [acesso em 15 mar 2007]. Disponível em: http://planetaeducacao.com.br/novo/legislação/ldb.pdf.

Bressani MC, Bossa CA, Lopes RS. A responsividade educadora bebê em um berçário: um estudo exploratório. Rev. Bras.Crescimento. Desenvolv. Hum. 2007;17(3): 21-36.

Koch IG. A inter-ação pela linguagem. 10ªed. São Paulo: Contexto; 2006. p.82-107.

Renfrew MJ, Woolridge MW, Ross McGillH. Enabling women to breastfeed. Interventions which support or inhibit breastfeeding. A structured review of the evidence. London: The Stationery Office,2000, p. 1-4.

Unicef. Dez Passos para o Sucesso do Aleitamento Materno; 1991 [acesso em 20 julho 2008]. Disponível em: http://www.unicef.org/brazil.

Flint A, New K, Davies MW. Alimentación con taza versus otras formas de alimentación enteral complementaria para los neonatos que no pueden alimentarse solamente con leche materna (Revisión Cochrane traducida). En: La Biblioteca Cochrane Plus, 2008 Número 2. Oxford: Update Software Ltd. 2006 [acesso em 05mar 2009] Disponible en: http://www.update-software.com.

Araújo MFF, Otto AFN, Schimtz BAS. Primeira avaliação do cumprimento dos “Dez Passos para o Sucesso do Aleitamento Materno” nos Hospitais Amigos da Criança do Brasil. Rev. Bras. Saúde Matern. Infant. 2003; 3(4). p. 411-19.

Veríssimo MLOR . O desenvolvimento infantil e o cuidado da criança pela família. In: SMS; PSF. (Org.). Nossas crianças: janelas de oportunidades. São Paulo: Secretaria Municipal da Saúde e Programa da Saúde da Família. 2002 [acesso em 05 mar 2009] Disponível em http://www.ee.usp.br/pesquisa/grupromo.

Veríssimo MLOR, Alves RCP. Os educadores de creche e o conflito entre cuidar e educar. Rev. Bras. Crescimento Desenvolv. Hum. 2007; 17(1): 13-25.

Published

2010-12-01

Issue

Section

Original Research