Performance cognitive-linguistic and reading of students with attention deficit and hyperactivity disorder

Authors

  • Cláudia da Silva Universidade Estadual Paulista J. M. Filho; Faculdade de Filosofia e Ciências; Programa de Pós Graduação em Educação
  • Vera Lúcia Orlandi Cunha Universidade Estadual Paulista J. M. Filho; Faculdade de Filosofia e Ciências; Programa de Pós Graduação em Educação
  • Simone Aparecida Capellini Universidade Estadual Paulista J. M. Filho; Faculdade de Filosofia e Ciências; Programa de Pós Graduação em Educação

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.20037

Keywords:

learning, attention deficit and hyperactivity disorder, reading

Abstract

OBJECTIVE: the aim of this study was to compare the cognitive-linguistic skills performance and reading of students with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder and students without behavioral and/or learning disorders. METHOD: the study included 20 students from 5th to 8th grade of elementary school. The students were divided into: Group I (GI): composed by 10 students with an interdisciplinary diagnosis of Attention Deficit and Hyperactivity Disorder, and Group II (GII): composed by 10 students without complaints of behavioral and/or learning disorders. The tests of metalinguistic skills and reading (PROHMELE) were used as procedure, composed of syllabic and phonemic identification, syllabic and phonemic manipulation, repetition of nonwords and reading tests. RESULTS: the results showed statistically significant differences between GI and GII, demonstrating that students from GI presented superior performances when compared to the students from GII. CONCLUSION: according to the findings of this study we can conclude that the difficulties presented by students with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder can be attributed to inattention, hyperactivity and disorganization, characteristic of this diagnosis, and not to a disorder of language of phonological basis.

References

American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental dosorders (DSM-IV) (4th Ed.).Washington, DC: American Psychiatric Association; 2000.

DuPaul GJ, Stoner G. TDAH nas escolas. Estratégias de Avaliação e Intervenção. São Paulo: Editora M. Books do Brasil; 2007.

Liotti M, Pliszka SR, Higgins K, PrezIII R, Semrud-Clikeman M. Evidence for specificity of ERP abnormalities during response inhibition in ADHD children: A comparison with reading disorder children without ADHD. Brainand Cognition. 2010; (72):228-237.

Zorzi JL, Ciasca SM. Análise de erros ortográficos em diferentes problemas e aprendizagem. Rev CEFAC. 2009; 11(3): 406-416.

Mangina CA, Beuzeron-Mangina H. Similarities and differences between learning abilities, “Pure” learning disabilities, “Pure” ADHD and comorbid ADHD with learning disabilities. Int J Psychophysiology. 2009; (73):170-177.

Pinheiro FH, Lourenceti MD, Santos LCA. Transtornos do déficit de atenção e hiperatividade: critérios diagnósticos. In: Capellini SA, Germano GD, Cunha VLO, editors. Transtornos de aprendizagem e transtornos da atenção (da Avaliação à Intervenção). São José dos Campos: Editora Pulso; 2010. p. 21-33.

van De Voorde S, Roeyers H, Wier-sema JR. Error monitoring in children with ADHD or reading disorder: Anevent-related. Biological Psychology. 2010; (85):176-185.

Ygual-Fernández A, Miranda-Casas A, Cervera-Mérida JF. Dificultades en lasdimensiones de forma y contenido de llenguaje en los niños con trastornopor déficit de atención con hiperacti-vidad. Rev Neurologia Clinica.2000; (1):193-202.

Mulas F, Etchepareborda MC, Abad-Mas L, Díaz-Lucero A. Transtornos neuropsicológicos de los adolescentes afectos de trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Rev Neurologia. 2006; 43(1):71-81.

Asberg J, Dahlgren S, Sandberg AD. Basic reading skills in high-functio-ning Swedish children with autisms pectrum disorders or attention disorder. Research in Autism Spectrum Disorders. 2008; (2):95-109.

DSM-IVTM. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais. Porto Alegre: Artes Médicas; 2000.

Índice de Desenvolvimento Socioeconômico (IDESE). Fundação de Economia e Estatística [homepage na internet]. Porto Alegre: 2003. [acesso em ago 2010]. Disponível: hhp://www.fee.tche.br/sitefee/PT/content/estatísticas/pgidese.php.

Cunha VLO, Capellini SA. PROHMELE– Protocolo de habilidades meta lingüísticas e de leitura. Rio de Janeiro: Revinter; 2009.

Scliar-Cabral L. Princípios do sistema alfabético do português do Brasil. São Paulo: Contexto; 2003.

Abdo AGR, Murphy CFB, Schochat E. Habilidades auditivas em crianças com dislexia e transtorno do déficit de atenção e hiperatividade. Pró-Fono Revista de Atualização Científica. 2010; 22(1): 25-30.

Schochat E, Scheuer CI, Andrade ER. Attention deficit hyperactivity disorder. In: Larimer, M. Attention deficit hyperactivity disorder-Research Developments. Nova Iorque: Nova Science Publishers, Inc.; 2005.p.31-54.

Silva C, Capellini SA. Eficácia do programa de remediação fonológica e leitura no distúrbio de aprendizagem. Pró-Fono Rev Atualização Científica. 2010; 22(2): 131-138.

Published

2011-12-01

Issue

Section

Original Research