SHORT STORIES, DRAWINGS, POEMS AND WRITINGS MADE BY BLACK STUDENTS FROM TWO PUBEIC SCHOOLS IN THE CITY OF SÃO PAULO

Authors

  • Ana Maria Memeyer

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.39455

Keywords:

Racial relations, Gender, Suburbs’ youth, Social exclusion, Prejudice, Racism, Public school.

Abstract

The article presente and discusses lhe current stage of an anthropological study, sponsored by FAPESP, that aims at producing scientific knowledge and creating conditions for
pedagogic actions in two public schools located in lhe suburbs of lhe city of São Paulo. The themes addressed are racial relations and lhe dynamics of gender: lhe main objective is to make
them become priorities in lhe schools’ learning process, aiming at improving lhe students’ selfesteem and their citizenship conscience and action.

Author Biography

  • Ana Maria Memeyer
    Antropóloga e professora colaboradora do Departamento de Antropologia da UNICAMP e membro do Núcleo de Estudos de Gênero PAGU/UNICAMP. Tem também formação em psicodrama pedagógico pelo Grupo de Estudos em Técnicas Psicodramáticas GETEP/SP.

References

Abaurre MBM, Fiad RS, Mayrink-Sabinson MLT. Cenas de aquisição da escrita: o sujeito e o trabalho com o texto. Campinas, Associação de Leitura do Brasil(ALB): Mercado de Letras, 1997.

Almeida MV. Senhores de si: uma interpretação antropológica da masculinidade. Lisboa, Fim de Século Edições, 1995.

Almeida MV, Corrêa M, Piscitelle A. Entrevista com Miguel Vale de Almeida. In: Cadernos PAGU: Trajetórias do gênero, masculinidades, 11: 201-229, 1998.

Cavalleiro E. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação racial na educação infantil. São Paulo, 1998. [Dissertação de Mestrado - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo].

Ferreira MCL. Nas trilhas do discurso: a propósito de leitura, sentido e interpretação. In: Orlandl EP. (Org.). A leitura e os leitores. Campinas, Pontes, 1998. p.201-208.

Lima HP. Histórias da Preta. São Paulo, Cia. das Letrinhas, 1998.

Niemeyer AM. Revisitando a prática pedagógica: relações Inter étnicas na escola pública da cidade de São Paulo. Projeto/FAPESP,1997. [Elaborado em conjunto com José Carlos Gomes da Silva].

Niemeyer A. M. d. Um outro retrato: imagens de migrantes favelados. In: Feldman-Bianco B, Leite MLM. Desafios da imagem. Fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. Campinas, Papirus, 1998. p.225-265.

Niemeyer AM. Relações raciais e de gênero apreendidas através da atribuição de apelidos depreciativos. Simpósio Internacional: Gênero e relações Inter étnicas entre a juventude das cidades contemporâneas. Campinas, UNICAMP/Rockefeller Foundation, 1998.

Orlandi EP. As formas do silêncio no movimento dos sentidos. Campinas, Editora da UNICAMP, 1992.

Possenti S. Os humores da lingua: análises lingüísticas de piadas. Campinas, Mercado de Letras, 1998.

Schwarcz LM. Questão racial no Brasil. In: Schwarcz LM, Reis LVS.(Orgs.). Negras imagens. Ensaios sobre cultura e escravidão no Brasil. São Paulo, Estação Ciência/EDUSP, 1996. p. 153-177.

Silva MV. O dicionário e o processo de identificação do sujeito. In: Guimarães E, Orlandi EP. Língua e cidadania: o português no Brasil. Campinas, SP: Pontes, 1996.p. 151-162.

Silva JCG. Rap na cidade de São Paulo: música, etnicidade e experiência urbana Campinas, 1998. [Tese de Doutoramento - Departamento de Ciências Sociais do IFCH/UNICAMP].

Silva JCG. Arte e educação: a experiência do movimento Hip Hop paulistano. In: Andrade EN. (Org.). Rap e educação, rapé educação. São Paulo, Selo Negro,1998. p.23-38.

Silveira Jr NE. Superfícies Alteradas. Uma cartografia dos grafites na cidade de São Paulo. Campinas, 1991. [Dissertação de Mestrado em Antropologia Social, Campinas, UNICAMP, PPGAS].

Singer PI. Um mapa da exclusão social no Brasil. In: Queiroz JJ. et al. Modernidade. globalização e exclusão. São Paulo, Editora Imaginário, 1996. p. 75-113.

Published

1999-10-04

Issue

Section

Original/Atualização