EXPERIMENTATION, GAMES AND PLAYS AS FORMATIVE EXPERI ENCES IN MEAD’S SOCIALTHEORY

Authors

  • Ruth Bernardes de Sant’Ana

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.39778

Keywords:

Mead, social interacionism, self, children, game, play.

Abstract

The article refers to Mead’s interactionist concept, emphasizing the subject’s tònnation. It inten ogates the author’s conception on the role of interactions, plays and games in the fo~anation of the self, to ref~ect on the child’s reflexive action. The objective is to insert the author’s contribution in the current reflection concerning the relationships between the play and the game aiming at the
enlargement of the reflection on the subject’s formation.

Author Biography

  • Ruth Bernardes de Sant’Ana
    Professora Doutora do Departamento das Psicologias da Universidade Federal de São João del-Rei e membro do LAPIP (Laboratório de Pesquisa c intervenção Psicossocial) do DPSIC/UFSP.

References

Afonso MLM. A polêmica sobre adolescência e sexualidade. Belo Horizonte, 1997. [Tese de Doutoramento - Faculdade de Educacão da Universidade Federal de Minas Gerais].

Brougère G. Jogo e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Mead GH. Mild, self and society. Chicago, The University of Chicago Press, 1934/1967. Disponível em: http://sparltan.ac.brocku.ca/lward Acesso em: agosto 2002.

Mead GH. The child and his e environments Transaction of the Illinois Society fòr Child-Study, 3:1-11,1898. Disponível em: http://spaltan.ac.brocku.calward. Acesso em: Agosto 2002.

Mead GH. The relatiom of Play to Education. University Record. 1(8): 141-145, 1896. Dis-ponível em: http://spartan.ac.brocku.ca/Iward. Acesso em: agosto 2002.

Nunes JH. As teorias da metáfora e o interacionismo simbólico: uma reconstuição metodológica. São Paulo, 2000. [Tese de Doutorado em Sociologia FFCH/USP].

Oliveira ZMR. Jogo de papéis: uma perspectiva para análise do desenvolvimento humano. São Paulo, 1988. [Tese de Doutoramento - Psicologia Experimental do instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo].

Sant’ana RB. Experiências formativas em pré-escola: sob a perspectiva da psicologia social de GH Mead. São Paulo, 2002. [Tese de Doutoramento - Psicologia Social da Pontifícia Universidade Católica].

SASS, O. Crítica da razão solitária: a psicologia social de George Herbert Mead. São Paulo: 1992. [Tese dc Doutoramento - Pontifícia Universidade Católica].

Wundt WM. Language of gestre. Mouton, TheHague, 1973.

Ziolkowski JMQM. L’interactionisme symbolique. Rennes, Presses Univ. de Rennes, 1997.

Published

2003-12-19

Issue

Section

Opinião/Atualização