BELONGING FEELINGS AND IDENTITY OF ADOLESCENTS AT RISK SITUATION IN BRASÍLIA

Authors

  • Deise Matos do Ampuro
  • Paola Biasoli Alces
  • Carmen J. Cárdenas

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.39787

Keywords:

adolescence at risk, identity, belonging feelings.

Abstract

Social projecta lo assist adolescente at risk situation need to pay particular attention to lhe belonging culture that is shared by them. This paper aims to present data from 21 care institutions and 48 adolescents at risk situation assisted by programs from the Administrative Regions of Brasília – Taguatinga and Ceilândia –, Federal District, Brazil. It proposes characterizing the institutions’ social and ethical commitment and identifying characteristics of the adolescents’ representations of personal, family and social belonging that can contribute to their identity constitution. We believe that these system indicators favor the constitution of social-affective supporting networks that promote health. The data were analyzed in an integrated model with descriptive statistic aspects, quantitative-interpretative analysis, and content analysis by means
of the Sof~ware ALCESTE.

References

Abric JC. Representações sociais e fenômenos de exclusão. In: IV Encontro Nacional – I Encontro Internacional Violência, Exclusão Social e Desenvolvimento Humano. (Conferência não publicada). Jun. 2003. Brasília: Universidade de Brasília.

Alves PB. Infância, tempo e atividades cotidianas de crianças em situação de rua: as contribuições da Teoria dos Sistemas Ecológicos [tese]. Porto Alegre (RS): Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2002.

Aptekar L. Street children in the developing world: a review of their condition. Cross Cultural Research 1994;(28): 195-224.

Bandeira DR, Koller SH, Kutz CS, Forster L. Desenvolvimento psicossocial e profissionalização: uma experiência com adolescentes de risco. Psicologia Reflexão e Crítica 1996;9(1):185-207.

Blos P. Adolescência: uma interpretação psicanalítica. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

Bronfenbrenner U. The ecology of cognitive development: research models and fugitive findings. In: Wozniak R, Fischer D, editors. Development in context, acting and thinking in specific environments. Hillsdale (NJ): Erlbaum, 1993. p.3-44.

Bronfenbrenner U. Developmental ecology through space and time: a future perspective. In: Moen PM, Elder GH, Lüscherk, editors. Examining, lives in context. Washington (DC): American Psychological Association, 1995.

Bronfenbrenner U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

Brown B, Mounts N, Lamborn S, Steinberg L. Parenting practices and peer group affiliation in adolescence. Child Development 1993, 64: 467-82.

Bukowski WM. The company they keep: friendship in childhood and adolescence. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Cardenas JC. Adolescendo: um estudo sobre a constituição da identidade do adolescente no âmbito da escola [tese]. Brasília (DE): Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília,2000.

Coleman JS. Relationships in adolescence. Boston: Routledge, Kegan Paul, 1974.

Conolly M, Ennew J. Children out of place[introduction]. Childhood 1996, 3: 131-45.

Duveen G Crianças enquanto atores sociais: as representações sociais do desenvolvimento. In: Guareschi, PA, Jovchelovitch S, organizadores. Textos em representações sociais. Petrópolis: Vozes, 1995.

Erikson EH. Identidade, juventude e crise. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.

Garmezy N, Masten A. Chronic adversities. In: Rutter M, Taylor E, Herson L, editores. Childand adolescent psychiatry. Oxford: Blackwell Scientific Publication, 1994. p. 191-207.

Hawkins P. Children at risk: my fight against child abuse. A personal story and public plea. Bethesda: Adler, Adler, 1986.Hecht T. At home in the street: street children of northeast of Brazil. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Koller SH, Hutz CS. Meninos e meninas em situação de rua: dinâmica diversidade e definição. Coletânea da ANPEPP 1996, í(l2): 5-12.

Levisky D. Adolescência: reflexões psicanalíticas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

Levisky D, organizador. Adolescência e violência: ações comunitárias na prevenção. Conhecendo, articulando, integrando e multiplicando. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.

Lucchini R. Enfant de la rue: identite, sociabilité, drogue. Genève: Librairie Droz, 1993.

Martins RA. Censo de crianças e adolescentes em situação de rua em São José do Rio Preto. Psicologia Reflexão e Crítica 1996;9(1):101-22.

Muuss RE. Theories of adolescence. 5th ed. NewYork: Random House, 1988.

Oliveira EA. Modelos de risco na psicologia do desenvolvimento. Psicologia: Teoria e Pesquisa 1998;14: 19-26.

Raffaelli M, Koller SH. Street children’s rights and wellbeing: psychological, behavioral and policy concerns. Newsletter of International Society for the Study of Behavioural Development 200í:(2):3-5.

Rosemberg F. Estimativa de crianças e adolescentes em situação de rua: procedimentos de uma pesquisa. Psicologia Reflexão e Crítica. 1996;9(1):21-58.

Rutter M, Champion L, Quinton D, Maughan B, Pickles, A. Understanding individual differences in environmental-risk exposure. In: Moen PM, Elder GH, Lüscher K, editors. Examining lives in context. Washington: American Psychological Association.1995. vol.1, p. 61-93.

Rizzini I. A geração de rua: um estudo sobre acriança marginalizada no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro (RJ): Cesme/Universidade Santa Ursula, 1986.

Rutter M. Resilience: some conceptual considerations. Journal of Adolescent Health. 1993, 14: 626-31.

Sluski CE. A rede social na prática sistêmica São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

Santos IA, Costa CH. LAC – Liberdade e acessoà cultura: uma proposta sócio educativa para os adolescentes em conflito com a lei. In:Levisky D, organizador. Adolescência e violência: ações comunitárias na prevenção. Conhecendo, articulando, integrando e multiplicando. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.

Steinberg L, Lamborn SD, Dornbusch SM, Darling N. Impact of parenting practices on adolescent achievement: authoritative parenting, school involvement, and encouragement to succeed. Child Development. 1992;63: 1266-81.

Published

2004-04-19

Issue

Section

Original Research