KNOWLEDGE ABOUT SMOKING AMONG SCHOOLCHILDREN

Authors

  • Alberto De Vitta Universidade do Sagrado Coração (USC)
  • Daniela Tomazini da Silva Universidade do Sagrado Coração (USC)
  • Fabiana Cristina Frigieri De Vitta Universidade Estadual Paulita
  • Marta Helena Souza de Conti Universidade do Sagrado Coração (USC)
  • Leila Maria Vieira Universidade do Sagrado Coração (USC)
  • Sara Nader Marta Universidade do Sagrado Coração (USC)
  • Márcia Aparecida Nuevo Gatti Universidade do Sagrado Coração
  • Sandra Fiorelli de Almeida Penteado Simeão Professora Doutora do Mestrado em Saúde Coletiva da Universidade do Sagrado Coração (USC)

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.50386

Keywords:

smoking, students, health education

Abstract

The objective was to verify the changes of relative theoretical knowledge to the tobacco, evaluatedat two moments (pre and post-tests) considering two educative interventions: expositive lesson andeducative games. 68 pupils had been citizens, of both the sexes, three 5th grades of a public school,evaluated previously (A1) on tobacco; group 1 was submitted to a procedure of expositive education,the 2 educative games in the 2 e, the 3 to no intervention. After one week they had been reevaluated(A2). For the moments the test of Wilcoxon was applied and between the groups Kruskal Wallis. Asresults noticed that, at the moments, it had significant differences between 2 groups 1 and e,between the groups, in the after-test, the submitted one to the educative games presentedperformance with statistical significant result better. This research concluded that the educationalgame increased in the students’ knowledge about smoking.

Author Biographies

  • Alberto De Vitta, Universidade do Sagrado Coração (USC)
    Professor Doutor do curso de Fisioterapia e do Mestrado em Saúde Coletiva da Universidade do Sagrado Coração (USC)
  • Daniela Tomazini da Silva, Universidade do Sagrado Coração (USC)
    Graduada em Fisioterapia, Universidade do Sagrado Coração (USC)
  • Fabiana Cristina Frigieri De Vitta, Universidade Estadual Paulita
    Professora Doutora do Curso de Terapia Ocupacional da Universidade Estadual Paulita
  • Marta Helena Souza de Conti, Universidade do Sagrado Coração (USC)
    Professora Doutora do Curso de Fisioterapia e do Mestrado em Saúde Coletiva da Universidadedo Sagrado Coração (USC)
  • Leila Maria Vieira, Universidade do Sagrado Coração (USC)
    Professora Doutora do Mestrado em Saúde Coletiva da Universidade do Sagrado Coração (USC)
  • Sara Nader Marta, Universidade do Sagrado Coração (USC)
    Professora Doutora do Mestrado em Saúde Coletiva da Universidade do Sagrado Coração (USC)
  • Márcia Aparecida Nuevo Gatti, Universidade do Sagrado Coração
    Professora Doutora do Mestrado em Saúde Coletiva da Universidade do Sagrado Coração
  • Sandra Fiorelli de Almeida Penteado Simeão, Professora Doutora do Mestrado em Saúde Coletiva da Universidade do Sagrado Coração (USC)
    Universidade do Sagrado Coração

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Published

2013-01-23

Issue

Section

Artigos Originais