Auditory late responses in asperger syndrome: two case study

Authors

  • Ana Cláudia Bianco Gução Universidade Estadual Paulista
  • Ana Carla Leite Romero Universidade Estadual Paulista
  • Vitor Engracia Valenti Universidade Estadual Paulista
  • Ana Cláudia Vieira Cardoso Universidade Estadual Paulista
  • Andréa Regina Nunes Misquiatti Universidade Estadual Paulista
  • Ana Claúdia Figueiredo Frizzo Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.72092

Keywords:

Asperger Syndrome, auditoryevoked responses, cognition

Abstract

Introduction: Auditory Late Responses (ALR) assess central auditory processing by neuroelectric activity of the auditory pathway and analyse the activities involved in cortical abilities of discrimination, attention and integration of the brain. Individuals withAsperger Syndromeexperience changesinthese skills, so it is importanttoresearchthesepotentialthis population. The objective of this paper was to describe the auditory late responses of two patients with Asperger Syndrome. Methods: The study included two male patients with Asperger Syndrome, of 7 and 12 years of age, treated in a study centre. The patients did not present any auditory complaint detected by anamnesis. The external auditory canal was inspected and audiological and auditory late responses assessed. After evaluation the components P2, N2 and P3 were analysed. Results: In both patients, the latency of the components P2, N2 and P3 were elongated in both ears. Regarding the amplitude of the P2 component, reduced values were found for the left ear of patient 1 and the right ear of patient 2. The N2 amplitude was reduced for both ears of patient 1 and only the right ear of patient 2. The two patients showed a decrease in the amplitude of the P3 only in the right ear. Conclusion:This study concludes that there were changes in the ALR results in both patients with Asperger Syndrome, suggesting alteration of the auditory function at the cortex level.

Author Biographies

  • Ana Cláudia Bianco Gução, Universidade Estadual Paulista
    Fonoaudióloga. Aluna regular do mestrado em Fonoaudiologia do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista – FFC/UNESP - Marília – SP/Brasil.
  • Ana Carla Leite Romero, Universidade Estadual Paulista
    Fonoaudióloga. Aluna regular do mestrado em Fonoaudiologia do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Filosofia eCiências da Universidade Estadual Paulista – FFC/UNESP - Marília – SP/Brasil.
  • Vitor Engracia Valenti, Universidade Estadual Paulista
    Fisioterapeuta. Docente do Departamento de Fonoaudiologia e do Programa de Pós-Graduação em Fonoaudiologia da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista – FFC – UNESP – Marilia (SP), Brasil.
  • Ana Cláudia Vieira Cardoso, Universidade Estadual Paulista
    Fonoaudióloga. Docente do Departamento de Fonoaudiologia da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista – FFC – UNESP – Marilia (SP), Brasil.
  • Andréa Regina Nunes Misquiatti, Universidade Estadual Paulista
    Fonoaudióloga. Docente do Departamento de Fonoaudiologia da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista – FFC – UNESP – Marilia (SP), Brasil.
  • Ana Claúdia Figueiredo Frizzo, Universidade Estadual Paulista
    Fonoaudióloga. Docente do Departamento de Fonoaudiologia e do Programa de Pós-Graduação em Fonoaudiologia da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista – FFC – UNESP – Marilia (SP), Brasil.

References

Mcpherson DL. Late potentials of the auditory system. San Diego: Singular Publishing Group; 1996.

Schochat E, Matas CG, Sanches SGG, Carvallo RMM, Matas S. Central auditory evaluation in multiple sclerosis: case report.Arq Neuro-Psiquiatr. 2006; 64(3):872-76.

Pereira L, Cavadas M. Processamento auditivo central. In: Frota S. Fundamentos de fonoaudiologia: audiologia. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 1998. p. 135-46.

Kujala T, Lepisto T, Nieminem-von Wendt T, Naatanen P, Naatanen R. Neurophysiological evidence for cortical discrimination impairment of prosody in Asperger syndrome. Neurosci Lett. 2005; 383(3):260-5.

Jansson-Verkasalo E, Ceponiene R, Kielinen M, Suominen K, Jantti V, Linna SL et al. Deficient auditory processing in children with Asperger Syndrome, as indexed by eventrelated potentials. Neurosci Lett. 2003; 338(3): 197-200.

Dias KZ. Processamento auditivo em indivíduos com síndrome de Asperger [tese]. São Paulo (SP): Universidade Federal de São Paulo; 2005.

Wing L. Asperger’s Syndrome: a clinical account. Psychol Med. 1981; 11(1):115-29.

Barnard L, Muldoon K, Hasan R, O’Brien G, Stewart M. Profile executive dysfunction in adults with autism and comorbid learning disability. Autism. 2008; 12:125.

Rotta N, Ranzan J, Ohlweiler L, Soncini KN, Steiner S. Síndromes del hemisferio no dominante. Medicina. 2007;67(6).

American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Ed 4(DSM-IV). Washington DC, American Psychiatric Association; 1994.

Assumpção Jr FB, Baptista F, Gonçalves JDM, Cuccolichio S, Amorim LCD, Rego F et al. Escala de avaliação de traços autísticos (ATA): segundo estudo de validade. Med reabil. 2008; 27(2):41-4.

Brito MC, Misquiatti ARN. Iniciativas de comunicação na interação entre crianças com distúrbios do espectro autístico e suas mães: análise pragmática. Rev. CEFAC, São Paulo. 2011; 13(6).

Northen JL, Dows MP. Hearing in Children. Baltimore: Williams & Wilkins; 1984.

Kraus N, Mcgee, T. Potenciais auditivos de longa latência. In: Katz, J. Tratado de audiologia clínica. São Paulo: Manole; 1999. P. 403-20.

Duarte JL, Alvarenga KF, Banhara MR, Melo ADP, Sãs RM, Costa O. Potencial evocado auditivo de longa latência–P300 em indivíduos normais: valor do registro simultâneo em Fz e Cz. Rev. Bras. Otorrinolaringol. 2009; 75.

Brayner ICS. Aplicação do paradigma auditivo “oddball” no estudo do P300: normatização para faixa etária de 7-14 anos e avaliação de crianças com dificuldade de aprendizagem com e sem transtorno de déficit de atenção/ hiperatividade. [Dissertação] Campinas (SP): Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas; 2003.

Russo NM, Skoe E, Trommer B, Nicol T, Zecker S, Bradlow A, et al. Deficient brainstem encoding of pitch in children with autism spectrum disorders. Clin Neurophysiol. 2008; 119:1720-31.

Picton TW. The P300 wave of the human event-related potential. J Clin Neurophysiol. 1992; 9:456-79.

Novick B, Kurtzberg D, Vaughn HGJR. An Electrophysiologic indication of defective information storage in childhood autism. Psychiatr Res. 1979; 1:101-8.

Gage NM, Siegel B, Roberts TPL. Cortical auditory system maturational abnormalities in children with autism disorder: an MEG investigation. Dev Brain Res. 2003; 144: 201-9.

Herbert MR, Ziegler DA, Deutsch CK, O´Brien LM, Kennedy DN, Filipek PA, et al. Brain asymmetries in autism and developmental language disorder: a nested whole-brain analysis. Brain. 2005; 128(1):213-26.

Gomot M, Giard MH, Adrien JL, Barthelemy C, Bruneau N. Hypersensitivity to acoustic change in children with autism: electrophysiological evidence of left frontal cortex dysfunctioning. Psychophysiology. 2002; 39(5):577-84.

Escalante-Mead PR, Minshew NJ, Sweeney JA. Abnormal brain lateralization in highfunctioning autism. J Autism Dev Disord. 2003; 33(5):539-43.

Critchley HD, Daly EM, Phillips M, Brammer M, Bullmore E, Williams SC, et al. Explicit and implicit neural mechanisms for processing of social information from facial expressions. A functional magnetic resonance imaging study. Hum Brain Mapp. 2000; 9:93–105.

Lotspeich LJ, Ciaranello RD. The neurobiology and genetics of infantile autism. Int Rev Neurobiol. 1993; 35:87-129.

Courchesne E. A neurophysiological view of autism. In: Schopler E, Mesibov GB, editors. Neurological issues in autism. New York: Plenum Press; 1987.

Orekhova EV, Stroganova TA, Prokofyev AO, Nygren G, Gillberg C, Elam M. Sensorygating in young children with autism: relation to age, IQ, and EEG gammaoscillations. Neurosci Lett. 2008; 434:218–23.

Hansen JC, Hillyard SA. Temporal dynamics of human auditory selective attention. Psychophysiology. 1988; 25:316–29.

Oades RD, Dittmann-Balcar A, Schepker R, Eggers C, Zerbin D. Auditory event-related potentials (ERPs) and mismatch negativity (MMN) in healthy children and those with attention-deficit or tourette/tic symptoms. Biol psychol. 1996; 12:163-85.

Silva EB, Filipini R, Monteiro CB, Valenti VE, de Carvalho SM, Wajnsztejn R, de Farias Mdo C, Macedo CC, de Abreu LC. The biopsychosocial processes in autism spectrum disorder. Int Arch Med. 2013;6(1):22.

Published

2014-02-01

Issue

Section

Artigos Originais