Prenda que se ganha em lamento

Authors

  • Marcelo Freitas Ferreira de Oliveira Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2020.189756

Keywords:

Carlos Drummond de Andrade, poetry, love, melancholy, ghost

Abstract

After the publication of A rosa do povo, in 1945, there was a notable thematic and stylistic inflection in Drummond’s poetry, in whose production there is a noticeable detachment from contemporary events and social histories, elaborating, from that, a poetic focused on more abstract materials, of a universalizing or metaphysical character. In this period, there is also the deepening of a melancholy behavior of the drummondian loving poetic subject, in whose singing the allusion to ambiguity and to the phantasmagoric essence of love intensifies. In this essay, we present an analysis of the poem “Escada”, by Fazendeiro do ar (1955), where he reads the movement of interpreting the love experience as a potential phantasmagoria. For it is almost always up to the lover, loving, the loss awareness, to make an amorous poem an elegiac song, where, ambiguously, the love and the poem can be experienced in its precariousness and invitation to dissolution, to phantasmagoria

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcelo Freitas Ferreira de Oliveira, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada

    Desenvolve trabalho de doutorado sobre o vínculo entre amor e melancolia na obra poética de Carlos Drummond de Andrade no Programa de Teoria Literária e Literatura Comparada da USP. Contato: marcelo@ferreiradeoliveira.com

References

Alonso, Dámaso. “El desgarrón afectivo en la poesía de Quevedo”. Disponível em: https://cvc.cervantes.es/literatura/quevedo_critica/p_amorosa/alonso.htm.

Agamben, Giorgio. Estâncias — a palavra e o fantasma na cultura ocidental. Tradução de Selvino José Assmann. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

Andrade, Carlos Drummond de. Poesia completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2003.

Andrade, Carlos Drummond de. Autorretrato e outras crônicas. Organização de Fernando Py. Rio de Janeiro: Record, 2018.

Camilo, Vagner. Drummond, da Rosa do Povo à Rosa das Trevas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

Camilo, Vagner. “Uma poética da indecisão: Brejo das Almas”. Novos Estudos Cebrap, n. 57, julho 2000, p. 37-58.

Camilo, Vagner. O poeta e a cena literária: figurações sincrônicas e anacrônicas. Tese de Livre Docência apresentada à Área de Literatura Brasileira do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo em 2013.

Cançado, José Maria. Os sapatos de Orfeu. São Paulo: Scritta, 1993.

Candido, Antonio; Castello, J. Aderaldo. Presença da Literatura Brasileira, História e Antologia. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1992.

Chevalier, Jean. Gheerbrant, Alain. Dicionário de Símbolos: (mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números). Tradução Vera da Costa e Silva. Rio de Janeiro: José Olympio, 2002.

Eliade, Mircea. El vuelo mágico. Tradução para o espanhol de Victoria Cirlot e Amador Vega. Ediciones Siruela: Madri, 2017.

Gledson, John. Poesia e Poética em Carlos Drummond de Andrade. São Paulo, Duas Cidades, 1981.

Lima, Mirella Vieira. Confidência Mineira (o amor na poesia de Carlos Drummond de Andrade). Campinas, SP: Pontes; São Paulo: EDUSP, 1995.

Moisés, Massaud. A literatura portuguesa. São Paulo: Cultrix, 1974.

Plutarco. Diálogo sobre o amor. Tradução Manuel da Silva Ramos. Lisboa: Fim de Século, 2000.

Rougemont, Denis de. O amor e o Ocidente. Tradução de Paulo Brandi e Ethel Brandi Cachapuz. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1988.

Sant’anna, Affonso Romano de. Drummond: o gauche no tempo. Rio de Janeiro: Record, 1992

Published

2020-11-11

Issue

Section

Ensaios de Curso

How to Cite

Oliveira, M. F. F. de. (2020). Prenda que se ganha em lamento . Magma, 27(16), 199-223. https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2020.189756