Looking and Touching Oneself, Looking and Touching, Being Looked at and Being Touched: Subversion of Binary Categories in A Mulher no Espelho, by Helena Parente Cunha and Las Ninfas a Veces Sonríen, by Ana Clavel
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2023.213985Keywords:
Autobiographical fiction, Autoeroticism, Self-contemplation, Helena Parente Cunha, Ana ClavelAbstract
Mulher no Espelho (HELENA PARENTE CUNHA 1985) and Las Ninfas a Veces Sonríen (ANA CLAVEL, 2013), are works that, despite having great thematic and formal differences, in addition to belonging to specific socio-historical contexts, contain significant affinities that allow a fruitful comparative reading. First, by the fact that both literary works fragment the narrative as well as the autobiographical subject, pillars of the autobiographical fiction, a literary subgenre which these novels simultaneously adopt and subvert. Secondly, for the central position episodes of autoeroticism occupy in both narratives, events which are either accompanied or preceded by self-contemplative scenes in front of the mirror, occurrences which I interpret as allegories of the fragmentation of the subject and the narrative form mentioned above. That said, in this work I argue that the perspective presented in the scenes of autoeroticism in front of the mirror is exemplary of the consequent duplication/multiplication of the subject and the narrative, contaminating the entire story and destabilizing not only a possible unique writing but also a unique reading, ending up also affecting the reader.
Downloads
References
BARTHES, Roland. O Prazer Do Texto. São Paulo: Perspectiva, 1996.
BEARD, Laura. La Subjetividad Femenina en la Metaficción Feminista Latinoamericana. Revista Iberoamericana, vol. 64, n. 182, 1998, pp. 299-311. Disponível em: https://era.library.ualberta.ca/items/2c5219bd-01e4-4b1b-8c9f-2c3bddf12c0e. Acesso em: 15 nov. 2023.
CLAVEL, Ana. Las Ninfas a Veces Sonríen. México: Alfaguara, 2012.
CIXOUS, Hélène; Deborah JENSON. Coming to Writing. In. Coming to Writing and Other Essays. Trad. de Keith Cohen e Paula Cohen. Cambridge, Mass: Harvard University, 1991, pp. 1-58.
CIXOUS, Hélène. The Laugh of the Medusa. Trad. de Keith Cohen e Paula Cohen. In. ABEL, Elizabeth; ABEL, Emily (eds.). The Signs Reader: Women, Gender and Scholarship. Chicago: University of Chicago, 1983, pp. 279-297.
CUNHA, Helena Parente. A Mulher Partida: A Busca do Verdadeiro Rosto na Miragem dos Espelhos. In. SHARPE, Peggy. Entre Resistir e Identificar-se: Para Uma Teoria da Prática da Narrativa Brasileira de Autoria Feminina. Goiânia: Editora UFG, 1997, pp. 107-135.
CUNHA, Helena Parente. Mulher no Espelho. Florianópolis, SC: FCC Edições, 1983.
FERREIRA-PINTO, Cristina. Brazilian Women Writers: The Search for an Erotic Discourse. In. Gender, Discourse, and Desire in Twentieth-Century Brazilian Women's Literature. West Lafayette: Purdue University Press, 2004, pp. 38-74.
FREUD, Sigmund. Introdução ao Narcisismo. In. Introdução ao Narcisismo, Ensaios de Metapsicologia e Outros Textos (1914-1916). Trad. de Paulo César De Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010, pp. 10-37.
FREUD, Sigmund. Três Ensaios Sobre a Teoria da Sexualidade. Trad. de Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1973.
IRIGARAY, Luce. This Sex Which Is Not One. In. This Sex Which Is Not One. New York: Cornell University Press, 1985, pp. 23-33.
LA BELLE, Jenijoy. Herself Beheld: The Literature of the Looking Glass. Ithaca: Cornell University Press, 1988.
LAVERY, Jane Elizabeth. The Art of Ana Clavel: Ghosts, Urinals, Dolls, Shadows and Outlaw Desires. N.p.: Legenda, 2015.
LOCKHART, Melissa. Erotic Subversions in Helena Parente Cunha's "Mulher No Espelho". Revista de Literatura Latinoamericana, vol. 27, n. 1, 1998, pp. 3-10. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/29741395. Acesso em: 15 nov. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Paula Magalhaes da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC-BY-NC-ND que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).