The role of Twitter in agenda-setting in regional media of Paraná, Brazil

Authors

  • Vanessa Cristina de Abreu Torres Hrenechen Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • Sérgio Luiz Gadini Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.149140

Keywords:

Theory of Agenda, News values, Agenda-setting, Twitter

Abstract

This article discusses the assumptions of agenda-theory, or agenda-setting, to understand in which ways the social network Twitter manages to schedule the online newspaper Gazeta do Povo. Next, the text seeks to identify the relevance parameters used by the journalist when using the posts made on Twitter, highlighting the main news values in each text. The study cut comprises the empirical material found on the home page of Gazeta do Povo dated June 1st, 2017 – when the newspaper began to circulate exclusively on its digital platforms – to August 1st, 2017, comprising a total period of two months.

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Author Biographies

  • Vanessa Cristina de Abreu Torres Hrenechen, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

    Mestranda e graduada em Jornalismo pela UEPG.

  • Sérgio Luiz Gadini, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

    Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Mestre em Comunicação e Cultura Contemporânea pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduado em Comunicação Social pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professor de Comunicação/Jornalismo da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG).

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Published

2018-12-10

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

The role of Twitter in agenda-setting in regional media of Paraná, Brazil. (2018). Novos Olhares, 7(2), 64-77. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.149140