The role of Twitter in agenda-setting in regional media of Paraná, Brazil

Authors

  • Vanessa Cristina de Abreu Torres Hrenechen Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • Sérgio Luiz Gadini Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.149140

Keywords:

Theory of Agenda, News values, Agenda-setting, Twitter

Abstract

This article discusses the assumptions of agenda-theory, or agenda-setting, to understand in which ways the social network Twitter manages to schedule the online newspaper Gazeta do Povo. Next, the text seeks to identify the relevance parameters used by the journalist when using the posts made on Twitter, highlighting the main news values in each text. The study cut comprises the empirical material found on the home page of Gazeta do Povo dated June 1st, 2017 – when the newspaper began to circulate exclusively on its digital platforms – to August 1st, 2017, comprising a total period of two months.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vanessa Cristina de Abreu Torres Hrenechen, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

    Mestranda e graduada em Jornalismo pela UEPG.

  • Sérgio Luiz Gadini, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

    Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Mestre em Comunicação e Cultura Contemporânea pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduado em Comunicação Social pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professor de Comunicação/Jornalismo da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG).

References

AMARAL, M. F. Os (des)caminhos da notícia rumo ao entretenimento. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, ano 5, n. 1, 1. p. 63-73, sem. 2008. Disponível em: <https://bit.ly/2yKUr3k>. Acesso em: 8 out. 2018.

CABRAL, A. L. T.; LIMA N. V. Argumentação e polêmica nas redes sociais: o papel de violência verbal. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 42, n. 73, p. 86-97, jan.-abr. 2017.

FORMIGA, F. O. N. A evolução da hipótese de agenda-setting. 2006. 93 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

FRANCISCATO, C. E. Limites teóricos e metodológicos nos estudos sobre a noticiabilidade. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 11., 2002, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: Compós, 2002. Disponível em: <https://bit.ly/2yLICXf> Acesso em: 12 out. 2018.

GUERRA, L. J. Uma discussão sobre o conceito de valor-notícia. In: SILVA, G.; SILVA, M. P.; FERNANDES, M. L. (Orgs.). Critérios de noticiabilidade: problemas conceituais e aplicações. Florianópolis: Insular, 2014. p. 39-49.

LIPPMANN, W. Opinião pública. Petrópolis: Vozes, 2008.

LOPES, G. C. As redes sociais e os novos fluxos de agendamento: uma análise da cobertura da Al Jazeera sobre a Primavera Árabe. Palavra Clave, Chia, v.16, n. 3, p. 789-811, dez. 2013. Disponível em: <https://bit.ly/2PmhPId>. Acesso em: 8 out. 2018.

MAGALHÃES, D. C. Agenda-setting e internet: tendências e perspectivas de pesquisa. 2014. 149 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em: <https://bit.ly/2ILr0iL>. Acesso em: 8 out. 2018.

MCCOMBS, M. A teoria da agenda: a mídia e a opinião pública. Petrópolis: Vozes, 2009.

OLIVEIRA, F. Brasil tem o 3º maior crescimento do Twitter em número de usuários. Folha de S.Paulo, São Paulo, 23 fev, 2017. Disponível em: <https://bit.ly/2mCwK5I>. Acesso em: 8 out. 2018.

SANTOS, N. Agendamento e Twitter: um estudo exploratório. In: SIMPÓSIO DE PESQUISA EM TECNOLOGIAS DIGITAIS E SOCIABILIDADE, 1. 2011, Salvador. Anais… Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2011. Disponível em: <https://bit.ly/2C3u9ZO>. Acesso em: 8 out. 2018.

SILVA, G. Para pensar critérios de noticiabilidade. Estudos de Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 95-107, 2005.

WANG, A. B. Homem passa mal em Comic Con, mas “O Incrível Hulk” o salva. Gazeta do Povo, Curitiba, 27 jun. 2017. Disponível em: <https://bit.ly/2y8R0QZ>. Acesso Em: 8 out. 2018.

WOLF, M. Teorias da comunicação. 2. ed. Lisboa: Presença, 1992.

ZAGO, G. S.; BATISTA, J. C. Ativismo e agendamento nos trending topics do Twitter: o caso Wikileaks. Contemporânea, Salvador, v. 9, n. 2, p. 246-259, ago. 2011.

ZIPPERER, R. S. Gazeta investe em plataformas digitais e encerra edição impressa diária. Gazeta do Povo, Curitiba, 23 maio 2017. Disponível em: <https://bit.ly/2IJNpgk>. Acesso em: 8 out. 2018.

Published

2018-12-10

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Hrenechen, V. C. de A. T., & Gadini, S. L. (2018). The role of Twitter in agenda-setting in regional media of Paraná, Brazil. Novos Olhares, 7(2), 64-77. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.149140