National indicators on ICT and Culture: Qualitative Perspective

Authors

  • Juliana Doretto Cetic (Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2016.122548

Keywords:

culture, technologies, cultural consumption, focus group

Abstract

 The research TIC Cultura (ICT in Culture), developed by CGI.br through Cetic.br, aims to produce indicators and analysis that allow to understand how the access to information and communication technologies and their utilization can change cultural practices of Brazilian population. The survey investigates also how ICT are being incorporated by cultural spaces in internal administration routine and in the relationship with public. In this article, we analyze some data that came from the qualitative phase of the project. Here we focus on youth (15-17-years-old).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juliana Doretto, Cetic (Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação)
    Jornalista, doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade Nova de Lisboa e mestre na mesma área pela Universidade de São Paulo (USP). É analista de informação do Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação (Cetic).

References

Referências

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geográfica e Estatística. Sistema de informações e indicadores culturais. Rio de Janeiro: IBGE, 2013.

______. Ministério da Cultura. Cultura em números: anuário de estatísticas culturais. Brasília, DF, 2010a.

_____. Ministério da Cultura. Plano Nacional de Cultura. Brasília, DF, 2010b. Disponível em: <http://bit.ly/2j1CIbu>. Acesso em: 16 jan. 2017.

_____. Ministério da Cultura. Plano Nacional de Cultura: entenda o plano. 2010c. Disponível em: <http://bit.ly/2iEI8eI>. Acesso em: 16 jan. 2017.

CÁDIMA, F. R. A Google, o sistema de media e a agregação de informação. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 19-37, 2013.

CETIC.BR. FAQ – TIC Cultura. São Paulo: Cetic.br, [s.d.]. Disponível em: <http://bit.ly/2iztGBs>. Acesso em: 16 jan. 2017.

EAGLETON, T. A ideia de cultura. 1. ed. São Paulo: Unesp, 2005.

HANSEN, A. et al. Mass communication research methods. New York: New York University Press, 1998.

INTERNATIONAL TELECOMMUNICATION UNION. Manual for Measuring ICT Access and Use by Households and Individuals. Geneva: International Telecommunication Union, 2014.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Convenção sobre a proteção da diversidade das expressões culturais. [s.l.]: Unesco, 2005. Disponível em: <http://bit.ly/2jswpAG>. Acesso em: 16 jan. 2017.

SANTAELLA, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SCHMITZ, D. et al. Jovem brasileiro e consumo midiático em tempos de convergência: panorama preliminar. In: CONGRESSO LATINOAMERICANO DE INVESTIGADORES DE LA COMUNICACIÓN, 12., 2014, Lima. Anais… Lima: Alaic, 2014.

SERVIÇO SOCIAL DO COMÉRCIO. Públicos de cultura. Rio de Janeiro: Sesc, 2013. Disponível em: <http://bit.ly/1tEKdp7>. Acesso em: 16 jan. 2017.

SUNKEL, G. El acceso de los jóvenes a la cultura en la era digital en América Latina. In: TRUCCO, D.; ULLMANN, H. (Eds.). Juventud: realidades y retos para un desarrollo con igualdad. Santiago: Comisión Económica para América Latina y el Caribe, 2015. p. 171-206

UNESCO INSTITUTE FOR STATISTICS. The 2009 Unesco framework for cultural statistics. 2009. Montreal: Unesco, 2009. Disponível em: <http://bit.ly/1WPKRhe>. Acesso em: 15 jul. 2016.

VIEIRA, M. P. Reinventando sentidos para a cultura: uma leitura do papel normativo da Unesco através da análise da convenção sobre a proteção e promoção da diversidade das expressões culturais. 2009. 303 F. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) − Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

WILLIAMS, R. Cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

Published

2016-12-08

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

National indicators on ICT and Culture: Qualitative Perspective. (2016). Novos Olhares, 5(2), 86-97. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2016.122548