Gender relations in reception and media consumption studies: perspectives of theses and dissertations in communication between 2010 and 2015

Authors

  • Tainan Pauli Tomazetti Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Paula Coruja Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.131734

Keywords:

Gender relations, Reception, Media consumption.

Abstract

In this article we present an overview of reception and media consumption researches, on the basis of gender relations, taking as analytical materials the thesis and dissertations developed in communication post-graduation programs in the 2010-2015 period. From the 191 reception and media consumption researches collected during the period, only fifteen discussed gender relations, eight being reception studies and seven addressed media consumption. From this total, twelve guide their reflections from the scope of feminist studies, considering those researches that include the social struggles of women through male domination; three studies contemplate the queer and/or homosexualities perspectives; and one reflects gender relations through the masculinity perspective.

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Author Biographies

  • Tainan Pauli Tomazetti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutorando em Comunicação e Informação, na linha de pesquisa Cultura e Significação, pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Comunicação, pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e bacharel em Comunicação Social, habilitação em Jornalismo, também pela UFSM. Membro do grupo de pesquisa Processos Comunicacionais: Epistemologia, Midiatização, Mediações e Recepção (Processocom).

  • Paula Coruja, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Mestre em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Jornalista com Masters of Business Administration (MBA) em Administração e Marketing, com experiência em Assessoria de Imprensa, Produção de Conteúdo e Edição.

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Published

2017-08-14

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Gender relations in reception and media consumption studies: perspectives of theses and dissertations in communication between 2010 and 2015. (2017). Novos Olhares, 6(1), 115-128. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.131734