Modos de ver, formas de pensar
una genealogía de la posvisión
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.171991Keywords:
Complexity, Interactive Documentary, Interface, Film, Post-visionAbstract
The current digitization processes reveal the profound transformation of human vision that has been taking place underground since the advent of photography almost two hundred years ago. The latest neo-avant-garde drifts of the cinema of the real, from interactive documentaries to virtual reality documentaries, point to the emergence of a post-vision that displaces the view beyond the optical and naturalistic collation: allied with technology, sight becomes an hermeneutic device fuelled by the confluence of the imagination with thought. Post-vision implies the transition from traditional seeing is believing to an expressive seeing is thinking, the bases of which Gilles Deleuze has already laid down when he stated that cinema was the image of thought.
Downloads
References
RECHT, B. El compromiso en la literatura y el arte. Barcelona: Península, 1973.
BOLOGNA, C. El teatro de la mente: De Giulio Camillo a Aby Warburg. Madrid : Siruela, 2017.
BUYDENS, M. La forme dévorée. Pour une approche deleuzienne d'internet. In: LENAIN, T. (org.), L'image. Deleuze, Foucault, Lyotard. Paris : Librairie Philosophique J. Vrin, 2003.
CATALÀ DOMÈNECH, J. M.: La imagen-interfaz. Representación audiovisual y conocimiento en la era de la complejidad. Bilbao: Servicio editorial de la Universidad del País Vasco, 2010.
CATALÀ DOMÈNECH, J. M.: La puesta en imágenes. Conceptos de dirección cinematográfica. Barcelona: Paidós, 2019.
CÁRDENAS MALDONADO, J. D. Entre la imagen y el pensamiento: a propósito del pensamiento de Guilles Deleuze. Universitas Philosophica (Bogotá), vol. 28, n. 57, pp. 41-262, 20/dez/2011. Disponível em: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vniphilosophica/article/view/11009
DELEUZE, G. La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós, 1987.
DELEUZE, G. Conversaciones, 1972-1990. Valencia: Pre-Textos, 1995.
DELEUZE, G. Diferencia y repetición. Buenos Aires: Amorrortu, 2002a.
DELEUZE, G. Francis Bacon. Lógica de la sensación. Madrid: Arena Libros, 2002b.
DELEUZE, G. Exasperación de la filosofía. El Leibniz de Deleuze. Buenos Aires: Cactus, 2006.
DELEUZE, G. Cine II. Los signos del movimiento y el tiempo. Buenos Aires: Cactus, 2011.
DELEUZE, G. Cine III. Verdad y tiempo. Potencias de lo falso. Buenos Aires: Cactus, 2018.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. ¿Qué es la filosofía?. Barcelona: Anagrama, 1997.
GIBSON, J. J. The Ecological Approach to Visual Perception. NovaYork: Psychology Press, 2015.
GUIGON, E. Historia del collage en España. Teruel: Museo de Teruel, 1995.
HEFTBERGER, Adelheid: Digital Humanities and Film Studies. Visualising Dziga Vertov’s Work, Cham (Suiza), Springer, 2018.
MARTIN, J. Of Images and Worlds. Towards a Geology of the Cinema. In: FLAXMAN, G. (org): The Brain Is the Screen. Deleuze and the Philosophy of Cinema. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2000.
SAUVAGNARGUES, A. Deleuze, del animal al arte. Buenos Aires: Amorrortu, 2006.
STOICHITA, V. I. La invención del cuadro, Arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea. Barcelona: Ediciones del Serbal, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.