Assumptions for an expanded kinematic experience
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205555Keywords:
Script, AR, Augmented reality, Media interactions, Expanded cinema, The HoursAbstract
This study proposes to analyze The Hours (Daldry, USA, 2002) to explore possible interactions and content expansion via AR (Augmented Reality). The reader-character of the film shows the thoughts of writer-character Virginia Woolf in her space-temporal core, and its editor-character seems to enact Mrs. Dalloway (Woolf, 1925, UK). AR can further develop and expand multiple layers of the film, and we aim to understand how we can articulate it to better explore all its potential intermediality, creating an experience of expanded cinema.
Downloads
References
Araujo, D. C. (2007). Imagens Revisitadas. Porto Alegre, Sulina.
Bakhtin, M. M. (2008). Estética da Criação Verbal. São Paulo, Martins Fontes.
Caudell, T. & Mizell, D. (1992). Augmented reality: An application of heads-up display technology to manual manufacturing processes. Proceedings of the Twenty-Fifth Hawaii International Conference on System Sciences, 2, 659-669, doi: 10.1109/HICSS.1992.183317. encurtador.com.br/nCJT7
Cunningham, M. (1998). As Horas. São Paulo, Companhia das Letras.
Deleuze, Gilles.1983. Cinema 1: A Imagem-Movimento. São Paulo, Editora Brasiliense.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1995). Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia, vol. 1. Rio de janeiro, Ed. 34.
Hutcheon, L. (2013). Uma teoria da adaptação. Florianópolis, Ed. da UFSC.
Jenkins, H. (2006). Why Heather Can Write. In: Convergence culture (pp. 169-205). N Y, University Press.
Kristeva, J. (1974). Introdução à semanálise. São Paulo, Perspectiva.
Manovich, L. (2015). Banco de dados. Revista ECO-Pós, 18(1), 7-26.
Milgram, P., Takemura, H., Utsumi, A., & Kishino, F. (1995, December). Augmented reality: A class of displays on the reality-virtuality continuum. In Telemanipulator and telepresence technologies (Vol. 2351, pp. 282-292). Spie.
“Mirian Tavares ministra minicurso de Literacia Fílmica no PPGCOM” (2017, 9 de maio). encurtador.com.br/biA15
Weibel, P. (2003). Expanded cinema, video and virtual environments. Future cinema: The cinematic imaginary after film, 110-125.
Wolf, V. (2005). Metalepsis as a transgeneric and transmedial phenomenon. Narratology Beyond Literary Criticism, 83-107.
Wolf, V. (1999). The musicalization of fiction: A study in the theory and history of intermediality. Rodopi.
Woolf, V. (2020). Mrs. Dalloway. Belo Horizonte, Autêntica.
Daldry, S. (Diretor). (2002). As Horas. Estados Unidos/Reino Unido: Scott Rudin Productions. DVD.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mirian Tavares, Rita Cassitas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.