Assumptions for an expanded kinematic experience

Authors

  • Rita Cassitas Universidade Tuiuti do Paraná
  • Mirian Tavares Universidade do Algarve

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205555

Keywords:

Script, AR, Augmented reality, Media interactions, Expanded cinema, The Hours

Abstract

This study proposes to analyze The Hours (Daldry, USA, 2002) to explore possible interactions and content expansion via AR (Augmented Reality). The reader-character of the film shows the thoughts of writer-character Virginia Woolf in her space-temporal core, and its editor-character seems to enact Mrs. Dalloway (Woolf, 1925, UK). AR can further develop and expand multiple layers of the film, and we aim to understand how we can articulate it to better explore all its potential intermediality, creating an experience of expanded cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rita Cassitas, Universidade Tuiuti do Paraná

    Doutoranda PPGCom-UTP, bolsista Capes com projeto de doutorado-sanduíche em co-orientação com Dra. Mirian Tavares, CIAC-UAlg, Portugal e Denize Araujo, PhD, CIC. Membro GP CIC (CNPq)-CIAC, do NPPA- Núcleo de Pesquisa e Produção Audiovisual- e Cluster Cinex na Mostra de Curtas Experimentais do CNPq Universal “Memórias do futuro: inovação midiática multimodal”.  Na área tecnológica, atuou em grandes empresas no Brasil e exterior, com projetos inovadores e prospecção de novas tecnologias, sem se desvincular da área acadêmica e no momento associando-as. 

  • Mirian Tavares, Universidade do Algarve

    Doutora, Coordenadora do Centro de Investigação em Artes e Comunicação (CIAC) e Professora Associada da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, da Universidade do Algarve (UAlg). Diretora do Doutoramento em Média-Arte Digital, lecionado em parceria entre a Universidade do Algarve e a Universidade Aberta, Lisboa. No plano internacional, Vice-Presidente da Associação Internacional de Arte Computacional – ARTECH-Int.  Membro da equipa de curadores da Rede Portuguesa de Arte Contemporânea e Diretora da Rotura – Revista de Comunicação, Cultura e Artes, CIAC, Portugal.

References

Araujo, D. C. (2007). Imagens Revisitadas. Porto Alegre, Sulina.

Bakhtin, M. M. (2008). Estética da Criação Verbal. São Paulo, Martins Fontes.

Caudell, T. & Mizell, D. (1992). Augmented reality: An application of heads-up display technology to manual manufacturing processes. Proceedings of the Twenty-Fifth Hawaii International Conference on System Sciences, 2, 659-669, doi: 10.1109/HICSS.1992.183317. encurtador.com.br/nCJT7

Cunningham, M. (1998). As Horas. São Paulo, Companhia das Letras.

Deleuze, Gilles.1983. Cinema 1: A Imagem-Movimento. São Paulo, Editora Brasiliense.

Deleuze, G. & Guattari, F. (1995). Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia, vol. 1. Rio de janeiro, Ed. 34.

Hutcheon, L. (2013). Uma teoria da adaptação. Florianópolis, Ed. da UFSC.

Jenkins, H. (2006). Why Heather Can Write. In: Convergence culture (pp. 169-205). N Y, University Press.

Kristeva, J. (1974). Introdução à semanálise. São Paulo, Perspectiva.

Manovich, L. (2015). Banco de dados. Revista ECO-Pós, 18(1), 7-26.

Milgram, P., Takemura, H., Utsumi, A., & Kishino, F. (1995, December). Augmented reality: A class of displays on the reality-virtuality continuum. In Telemanipulator and telepresence technologies (Vol. 2351, pp. 282-292). Spie.

“Mirian Tavares ministra minicurso de Literacia Fílmica no PPGCOM” (2017, 9 de maio). encurtador.com.br/biA15

Weibel, P. (2003). Expanded cinema, video and virtual environments. Future cinema: The cinematic imaginary after film, 110-125.

Wolf, V. (2005). Metalepsis as a transgeneric and transmedial phenomenon. Narratology Beyond Literary Criticism, 83-107.

Wolf, V. (1999). The musicalization of fiction: A study in the theory and history of intermediality. Rodopi.

Woolf, V. (2020). Mrs. Dalloway. Belo Horizonte, Autêntica.

Daldry, S. (Diretor). (2002). As Horas. Estados Unidos/Reino Unido: Scott Rudin Productions. DVD.

Published

2023-02-11

Issue

Section

DOSSIÊ

How to Cite

Assumptions for an expanded kinematic experience. (2023). Novos Olhares, 11(2), 131-140. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205555