Ethnomusicology

Authors

  • Jean-Jacques Nattiez Universidade de Montreal, Canada
  • Marcos Branda Lacerda Universidade de São Paulo / Escola de Comunicações e Artes, Departamento de Música
  • Lucas de Lima Coelho Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes https://orcid.org/0000-0002-8129-2097

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v20i2.176385

Keywords:

Ethnomusicology, Ethnomusicology history, Ethnomusicological method, General musicology

Abstract

Ethnomusicology studies the music of different ethnic groups and cultural communities from all over the world. Oscillant, on the course of its history, between the scientific analysis of musical systems and ethnographical descriptions of sociocultural contexts, ethnomusicology is not just a branch of musicology, but it is also a branch of anthropology and ethnology. This text presents a history of ethnomusicology, its methods and research objects, and a description of the ethnomusicologist work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jean-Jacques Nattiez, Universidade de Montreal, Canada

    Jean-Jacques Nattiez is a musical semiologist or semiotician and professor of musicology at the Université de Montréal. He studied semiology with Georges Mounin and Jean Molino and music semiology (doctoral) with Nicolas Ruwet. He is a noted specialist on the writings of the composer and conductor Pierre Boulez.

  • Marcos Branda Lacerda, Universidade de São Paulo / Escola de Comunicações e Artes, Departamento de Música

    Marcos Branda Lacerda,  compositor e musicólogo, é professor Titular do Departamento de Música da ECA/USP. Realizou seu doutorado na Universidade Livre de Berlim. Publicou em Hamburgo um trabalho sobre música Iorubá, assim como CDs musicológicos pela Smithsonian Institution e Funarte. Dedicou-se também ao estudo da harmonia em repertório do século XX. Dirigiu os trabalhos de recuperação do acervo da Missão de Pesquisas Folclóricas de Mario de Andrade e editou uma signifcativa antologia para o Centro Cultural São Paulo e SESC-SP. Foi curador da coleção de CDs Música da câmara brasileira, patrocinada pela Petrobras. Fundou o Selo LAMI e o Laboratório de Acústica Musical e Informática ECA/USP e recebeu o Award for Distinguished Service da Association for Recorded Sound

  • Lucas de Lima Coelho, Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes

    Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Música do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (IA/UNESP). Bacharel em Música, com habilitação em composição, pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). É assistente de direção artística e arquivista musical da OCAM - Orquestra de Câmara da ECA/USP. Desenvolve pesquisas na área de documentação musical.

References

AROM, Simha. Polyphonies et polyrythmies d’Afrique centrale: Structure et méthodologie. 2 vol.. Paris: SELAF, 1985.

BLACKING, John. How Musical is Man?. Seattle: Univ. Of Washington Press, 1973.

BRAILOIU, Constantin. Problèmes d’ethnomusicologie. reimpr. Genève: Minkoff, 1973.

CHARNASSÉ, Hélène (éd.). Aspects de la recherche musicologique au Centre national de la recherche scientifique. Paris: CNRS, 1984.

CHENOWETH, Vida. The Usarufas and their Music, Dallas: SIL Museum of Anthropology, 1979.

DE COPPET, Daniel; ZEMP, Hugo, ‘Are ‘are: un peuple mélanésien et sa musique. Paris: Le Seuil, 1978.

DANIÉLOU, Alain. La Musique de l’Inde du Nord, Paris: Buchet-Chastel, 1985.

DEHOUX, Vincent, Chants à penser Gbaya, Centrafrique. Paris: SELAF, 1986.

FELD, Steven, Sound and Sentiment, 2. ed. Philadelphia: Univ. of Pennsylvania Press, 1990.

GERGELY, Jean. Bartók et le folklore musical, Paris: Richard-Masse, 1980.

HERZOG, George; HALPERT, Herbert. Folk Tunes from Mississippi, New York: Da Capo Press, 1977. Publicado originalmente em 1937.

HOOD, Mantle. The Ethnomusicologist. New York: McGraw-Hill, 1971.

KUNST, Jaap. Ethnomusicology, Irvine (California): Reprint Services Corp., 1988.

LE QUELLEC, Jean-Loïc (éd.). Collecter la mémoire de l’autre. Niort: Geste, 1991.

LOMAX, Alan. Folksong Style and Culture. New Brunswick (N.J.): Transaction Publ., 1978. Publicado originalmente em 1968.

LORTAT-JACOB, Bernard. Musique et fêtes au Haut-Atlas. Paris: Société française de musicologie, 1980. Coleção Les Cahiers de l’homme.

LORTAT-JACOB, Bernard. L’improvisation dans les musiques de tradition orale. Paris: SELAF, 1987.

MAIOLI, Walter. Son et musique: leur origines. Paris: Flammarion, 1991.

MCALLESTER, David P.; KOETTING, James T.; RECK, David; SCOLIN, Mark. Worlds of Music. New York: Schirmer Books, 1984.

NETTL, Bruno. The Study of Ethnomusicology. Urbana: Univ. of Illinois Press, 1983.

NETTL, Bruno; BOHLMAN, Philip V. Comparative Musicology and Anthropology of Music. Chicago: Univ. of Chicago Press, 1991.

ROUGET, Gilbert. La Musique et la transe. Paris: Gallimard, 1990.

SACHS, Curt. Rhythm and Tempo. New York: Columbia Univ. Press, 1988.

SCHAEFFNER, André. Origine des instruments de musique: introduction à l’histoire de la musique instrumentale. 2. ed. Paris: Mouton, 1980.

SEEGER, Charles. Studies in Musicology. Berkeley (LA): Univ. Of California Press, 1977.

TRÂN, Van Khê; TRÂN, Quang Hai. Tran Van Khê et le Viet Nam. Paris: La Revue musicale, 1987.

ZEMP, Hugo. Musique Dan. Paris: Mouton, 1971. Coleção Les Cahiers de l’homme.

Published

2020-12-20