The Rhetoric of Pronunciation in Instrumental Performance: supplementary models for musical articulation

Authors

  • William Teixeira Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.188843

Keywords:

Musical Performance, Contemporary Music, Musical Phrase, Melodic Grouping, Energy Flow

Abstract

This paper discusses models for melodic grouping, understanding the implication of each one for musical performance and starting from the performance itself as a producer of questions and conclusions for this reflection. This is because the necessity to connect sounds in musical discourse and, therefore, to separate them, is an inevitable consequence, on the one hand, of the limitation of instrumental and vocal means and, on the other, of the very disposition of music in time. Short pieces by composers (Az hit..., 1963/2007), B. A. Zimmermann (4 Short Studies, 1970) and Silvio Ferraz (Partita-passagem, 2019) will be analysed in order to present a broad and yet objective view of new demands of temporal grouping.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • William Teixeira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    William Teixeira é Bacharel em Música com habilitação em Violoncelo pela UNESP, Especialista em Teologia Bíblica pelo Centro Presbiteriano de Pós-Graduação "Andrew Jumper", Mestre em música pela UNICAMP e Doutor em música pela USP. Seu trabalho tem sido exposto em eventos nas áreas de música, teologia e análise do discurso em diversos estados do Brasil, além de Portugal, Reino Unido e Estados Unidos. Ao violoncelo, tem atuado como solista frente a grupos como Orquestra Sinfônica da UNICAMP, Orquestra Sinfônica de Rio Claro, Orquestra de Câmara da USP, USP-Filarmônica, entre outras orquestras e grupos de câmara. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, UFMS e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem da mesma universidade.

References

ALBERA, Philippe. György Kurtág: Entretiens, textes, ecrits sur son oeuvre. Genebra: Contrechamps, 1990.

BARROS, Caio G. Teorias do agrupamento sonoro: propriedades e condições de existência de elementos sonoros temporalmente discrimináveis e o essencialismo na construção de conceitos da teoria musical. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, 2013.

BONDS, Marc Ellis. Wordless Rhetoric. Cambridge: Harvard University Press, 1991.

DRABKIN, William; PFINGSTEN, Ingeborg. Satz. In: GROVE MUSIC ONLINE, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.24628. Acesso em: 26 abr. 2021.

FERRAZ, Silvio. Kairos: ponto de ruptura. Ouvirouver, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, v. 11, n. 1, p. 34-52, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.14393/OUV16-v11n1a2015-2. Acesso em: 26 abr. 2021.

FERRAZ, Silvio. Beckett e música: a composição do tempo. EUTOMIA, v. 20, p. 1-20, 2017.

FERRAZ, Silvio. Partita-passagem. São Paulo: [s.n.], 2019. 1 partitura manuscrita.

FERRAZ, Sílvio; TEIXEIRA, William. Partita 3, para violoncelo solo: preparação de performance depois das notas sobre o fluxo de energia. Art Research Journal, v. 6, n. 2, p. 1-28, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.36025/arj.v6i2.17690. Acesso em: 26 abr. 2021.

KELLER, Herman. Phrasing and Articulation: A Contribution to a Rhetoric of Music. Tradução de Leigh Gerdine. New York: W. W. Norton & Company, 1973.

KOCH, Heinrich Christoph. Versuch einer Anleitung zur Composition, 3 Bände. Rudolstadt und Leipzig, 1782.

KURTÁG, György. Játekok. v. 1. Milão: Ricordi, 1991.

KURTÁG, György. Az hit... Editio Musica Budapest, 2007.

KURTÁG, György. Hommage à John Cage. Editio Musica Budapest, 1991.

LERDAHL, Fred; JACKENDOFF, Ray. A Generative Theory of Tonal Music. Cambridge: MIT Press, 1983.

LJUNGAR-CHAPELON, Anders (Ed.). Atys: Six sonates en duo oeuvre IV, 1760: clef facile et méthodique oeuvre V, 1763 . (Flöjtisten vademecum = The flautists vademecum). Malmö: Lund University, Malmö Academy of Music, 2015.

MARTINS, Nilce S. Semântica e estilística: dimensões atuais do significado e do estilo. São Paulo: Pontes, 2014.

MENEZES, Flo. Berio e a Palavra. In: MENEZES, Flo (Org.). Berio: legado e atualidade. São Paulo: Editora UNESP, 2015.

PALM, Siegfried. Pro Musica Nova: Studien zum spielen neuer Musik für Violoncello. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel, 1985.

RIEMANN, Hugo. Fraseo Musical. Barcelona: Editorial Labor, 1928.

SCHOENBERG, Arnold. Fundamentos da composição musical. 2. ed. São Paulo: Edusp, 1993.

SCLIAR, Esther. Fraseologia musical. Porto Alegre: Movimento, 1982.

SILVA, Rafael A. A obra coral de Gilberto Mendes e a poesia concreta do grupo Noigandres: uma análise multimidática. Dissertação (Mestrado), Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

SZENDY, Peter. Musique et texte dans l'oeuvre de György Kurtág, In: ALBERA, Philippe (Ed.). György Kurtág. Genebra: Contrechamps, 1990. p. 266-284.

SZENDY, Peter. Of Stigmatology: pontuaction as experience. Tradução de Jan Plug. New York: Fordham University Press, 2018.

TEIXEIRA, William; FERRAZ, Sílvio. Uma nova retórica para uma nova música. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE TEORIA E ANÁLISE MUSICAL, 3., 2013, São Paulo. Anais... São Paulo, Universidade de São Paulo, 2013, p. 346-351. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/etam/iiiencontro/files/comm_Silva_Ferraz_p346-351.pdf. Acesso em: 26 abr. 2021.

TEIXEIRA, William; FERRAZ, Sílvio. B.A. Zimmermann’s Solo Cello Sonata, page 1, system 6: A Thick Description. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE TEORIA E ANÁLISE MUSICAL, 4., 2017, São Paulo. Anais... São Paulo, Universidade de São Paulo, 2017, p. 431-442. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/etam/ivencontro/EITAM4.pdf. Acesso em: 26 abr. 2021.

TEIXEIRA, William; NOGUEIRA, Marcos Pupo. A articulação musical no contexto da metamorfose da palavra cantada e sua influência na formação de agrupamentos fraseológicos a música instrumental. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE TEORIA E ANÁLISE MUSICAL, 2., 2011, São Paulo. Anais... São Paulo, Universidade Estadual Paulista, 2011. v. 1, p. 166-176.

¬¬ TEIXEIRA, William; NOGUEIRA, Marcos Pupo. Frases, linhas, partes... fluxo de energia e a conexão melódica na performance musical. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE TEORIA E ANÁLISE MUSICAL, 5., 2019, Campinas. Anais... Campinas, Universidade Estadual de Campinas, 2019. p. 319-332. Disponível em: https://eitam5.nics.unicamp.br/wp-content/uploads/2020/12/EITAM5-paper_23_TeixeiraW-pp_319-332.pdf. Acesso em: 26 abr. 2021.

TORRANCE, Alan. Analogy. In: VANHOOZER, Kevin (Org.). Dictionary for Theological Interpretation of the Bible. Grand Rapids: Baker, 2005.

WILSON, Rachel Beckles. To Say and/or to Be? Incongruence in Kurtág's “The Sayings of Peter Bornemisza”, Op. 7. Music Analysis, v. 22, n. 3, p. 315-338, 2003.

ZIMMERMANN, Bernd Alois. Écrits. Editados por Philippe Albèra. Tradução de Marc-Ariel Friedemann. Genebra: Editions Contrechamps, 2010.

Published

2021-07-27

How to Cite

The Rhetoric of Pronunciation in Instrumental Performance: supplementary models for musical articulation . (2021). Revista Música, 21(1), 305-324. https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.188843